Bootable USB OS X El Capitan

October 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hi Guys !

Ik probeerde de dag van de release van El Capitan om een Bootable USB te maken, maar helaas tot op vandaag ben ik daar nog niet in geslaagd.

Het is te zeggen. Via Diskmaker X heb ik een poging gedaan, alles was succesvol afgerond volgens Diskmaker, ik herstart mn Mac (Macbook Pro Retina met 4GB ram en 512GB SSD) ... houdt ALT ingedrukt, selecteer mijn USB, het apple logo komt tevoorschijn met een progress bar. eens de progress bar ten einde is, komt het verbodstekentje tevoorschijn. Mijn mac wil dus niet starten vanop de USB / de USB niet inladen.

Ik dacht eerst "diskmaker heeft misschien een foutje gemaakt, ik probeer via terminal de bootable USB te maken." ... Maar na wat geduld, helaas, hetzelfde probleem.

Je zou misschien denken, dat het aan de USB ligt, maar deze is echter splinternieuw, net gekocht, speciaal voor deze bootable usb te maken. Het is er eentje van 16GB dus er zou plaats genoeg moeten zijn ook.

Iemand een idee hoe dit te fixen valt? Ikzelf heb namelijk écht geen idee meer...

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Helaas het kan goed mogelijk liggen aan je usb. Ik heb het ook voorgehad met een 16GB. En heb daarom direct een USB 3.0 32GB gekocht, om heel erg zeker te zijn. Niet vergeten de leessnelheid en schrijfsnelheid moeten ook voldoende zijn (USB 3.0). Tip: dit was em http://burostore.be/nl/productdisplay/integral-usb-stick-neon-capaciteit-32-gb-blauw
  • Ja, mijn USB is wel een 2.0 en geen 3.0.. Zou het echt daaraan liggen?:-/
  • QuintenQuinten    Moderator
    De snelheid is bij usb 3.0 hoger, maar daarvoor moet je ook een computer hebben die usb 3 aan kan. Er bestaan ook USB 2.0 die snel genoeg zijn, maar die zullen dan een andere prijsklasse hebben net als bij de SD-kaarten.
  • heb een 15" MacBook pro retina met USB 3 dus zou moeten lukken..
    Ben je echt zeker dat het daar aan ligt? Ik ga hier geen verzameling USB sticks aanleggen :-P en het enige wat ik in USB3 heb zijn WD PASSPORT schijven maar die worden uiteraard al gebruikt..
  • QuintenQuinten    Moderator
    Natuurlijk kan je het een 2de of derde keer proberen met het installeren, het lukt misschien dan eens. Maar via terminal de usb klaarmaken vind ik persoonlijk nog altijd de beste manier.
  • Ik ook! Maar zelfs via terminal lukte het niet. Ik bedoel. De stick maken lukte. Maar kreeg terug het verbodsteken. Zou dit echt zijn omdat ik een usb2.0 ipv 3.0 gebruik?!?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Hmmm kan je ergens op een verpakking ervan, of het product online terug zoeken hoeveel de schrijf en leessnelheid is.
  • Geen idee nr schrijf/leessnelheid :( ... maar het is deze :

    image
  • QuintenQuinten    Moderator
    Oke.
    Uw USB:
    Writing speed: up to 15 MB/Sec. Reading speed: up to 24 MB/Sec
    De USB waarmee ik het heb geprobeerd
    Writing speed: up to 20 MB/Sec. Reading speed: up to 110 MB/Sec

    Trowens heb je gebruik gemaakt van een GUID Partition Table? In schijf hulpprogramma: http://www.appletips.nl/os-x-el-capitan-een-installatie-usb-stick-maken/ http://www.appletips.nl/os-x-yosemite-beta-installeren-op-een-extra-partitie/
  • Tja, ik heb hier een goedkope 8GB USB stick, ooit nog gekocht bij de Hema. Die doet al vanaf Lion dienst als OSX installatie stick en het is een USB2 stick. Er staat nu El Capitan op en die installatie stick is gemaakt met mijn Air en die heeft USB3-poorten. Het nadeel is wel dat ie erg traag is, maar zo vaak gebruik ik hem niet.
    Trowens heb je gebruik gemaakt van een GUID Partition Table
    Is dat van belang? Het createinstallmedia-programma overschrijft toch de stick, deelt hem opnieuw in en maakt hem toch bootbaar?

    Weet je zeker dat de kopie van El Capitan die je hebt gedownload goed is?
  • @quinten : sowieso. Ik kan in 10.10 toch enkel aanduiden "Mac OS journaled (extended)" en dan onderaan staat sowieso GUID.

    @Kor : ja de download is sowieso goed. Is al 2e download. En hij start van in programma folder sowieso.

    En idd, createinstallmedia doet al het nodige wat voorzien moet worden met de stick normaliter.

    Wat denken jullie? Doe ik best opnieuw een recovery / clean install van 10.10 en dan een update over die clean install? Of is er toch nog ergens een uitweg ?:)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Als het erom gaat om El Capitan te installeren, dan kun je volgens mij het install programma terugzetten in de programma map (voor zover die daar al niet aanwezig is) en dan gewoon opstarten. Daarna kiezen voor een clean install van El Capitan.
  • Ik wil gewoon een clean install, en gen update.. Kan dat door gewoon op tr starten? Dan start hij toch gewoon OS op?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • KorKor
    October 2015 aangepast
    Sorry, dan wordt het inderdaad een upgrade install. Dan heb je toch een stick nodig voor een clean install.
  • zou het iets zijn om zoals eerder vermeld een clean install te doen van 10.10 en dan een update erover van 10.11? of gaat dit uiteindelijk niets uitmaken en het boeltje even "slordig" achterlaten?
Log In of Registreer om te reageren.