Is OS X Mavericks werkelijk Unix ?

August 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo allemaal, ik heb een programmatje op een usbstick staan dat in unix is. Klopt het dat een mac met mavericks dit zonder problemen zou moeten kunnen draaien ? en zo ja hoe pak ik dit aan want ik heb hier geen enkele ervaring mee. Ik heb verder ook geen dual boot of zoiets geinstalleerd. En hoe zie ik wat de executeble file is ??
Alvast bedankt Johan

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    August 2015 aangepast
    OS X is écht Unix (met de Darwin kernel). Als dat progje voor Unix geschreven is moet je eventueel eerst nog XQuartz (X11) installeren.

    Het kan ook zijn dat een Mac een binair bestand als een "Unix Executable" ziet. Dat wil niet zeggen dat het ook een Unix programma is.

  • Nee het klopt niet dat je ieder willekeurig binair Unix programma direct op je Mac kunt draaien. Waar komt dat programma vandaan? Is het voor OS X gecompileerd? Je kunt vaak wel vrij makkelijk Open Source Unix programma's zelf compileren op je Mac. Een bekend voorbeeld is 'ffmpeg'.
  • Hey, bedankt voor je antwoord maar ik vrees dat ik op dit forum niet veel verder kom want ik weet ten eerste niet wat een darwin kernel is zoals in een ander berichtje genoemd.
    Het enige dat ik weet dat het een programmatje is rechtstreeks van de fabrikant van mijn bloedsuikermeter. de meeste bestanden eindegen op .h en .c en een paar op .ac
    verder is er een configure bestand dat geen extensie heeft.
    met excuus maar je praat tegen een nitwit wat betreft unis/linux.
  • Je kunt op dit forum heel veel verder komen, tenminste, als je zelf de benodigde informatie verstrekt.

    Als je het hebt over .c en .h bestanden, dan praat je over source files. Die zou je kunnen compileren op je Mac tot een uitvoerbaar programma. Maar je praat ook over een bloedsuikermeter. Uitlezen van hardware (via USB) is weer een ander verhaal; dat kan gaan werken, maar wellicht niet 1-2-3 out of the box.

    Wat is de bedoeling van de software die je hebt gekregen?
  • De bedoeling is dat ik de meter uitlees en de waardes rechtstreeks naar de kliniek stuur.
    Deze komen dan meteen in mijn dosier te staan.
    Ik heb dit gebruikt met windows en dat werkte goed maar er is geen versie voor de mac en volgens de fabrikant komt die er ook niet. maar heb het idee dat dit programmaatje een soort ontwikkel versie is ofzo voor derden. Het komt dan ook van de fabrikant die het uit een soort van service als attachment an een email heeft gekoppeld.
    Maar welk programma kan ik het beste gebruiken om te compileren naar een uitvoerbaar mac programma?
  • Xcode: https://itunes.apple.com/nl/app/xcode/id497799835?mt=12

    Maar als je geen ervaring hebt met zelf code compileren dan wordt dit wellicht nog een aardige opgave. Is die sourcecode ergens via een website beschikbaar?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als het hier gaat om een bestaand Windows programma kan je altijd dit eens proberen:
    https://www.winehq.org Dit is een programma die exe files in een zo goed mogelijke manier omzet naar een voor mac bruikbare versie, dit werkt niet altijd 100%. Je kan altijd op je mac Bootcamp installeren, of parallels met een windows besturingsysteem. Als je dit duur zou vinden, is Oracle VirtualBox een oplossing om windows op je Mac te instaleren. https://www.virtualbox.org
  • @Quinten: Wine zet geen exe files om. Wine is een omgeving waarin de Windows API wordt geimplementeerd voor systemen anders dan Windows (zoals OS X). Hiermee kun je dus Windows programma's uitvoeren op je Mac zonder dat je Windows zelf geinstalleerd hebt.

    Of je het met Wine aan de praat gaat krijgen betwijfel ik, vanwege de eerder aangegeven hobbels van de benodigde USB toegang.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2015 aangepast
    @Pieterr
    Maar als je geen ervaring hebt met zelf code compileren dan wordt dit wellicht nog een aardige opgave.
    Dat kan ook, net zoals in Linux, met het "make" commando. "make" is onderdeel van de Xcode CLI tools. Als die tools niet geïnstalleerd zijn kan dat gedaan worden bij het eerste gebruik van "make".


  • @timosha: De "opgave" waar ik op doelde was niet zo zeer het gecompileerd krijgen van de bestanden (als er een configure script bij zit gaat dat vaak makkelijk, zie link hieronder), als wel het oplossen van eventuele linkproblemen (missende libraries, bv voor USB access) en het werkend krijgen van het programma ivm de USB access.

    https://robots.thoughtbot.com/the-magic-behind-configure-make-make-install
  • 'k wil jullie allemaal danken voor de tijd en moeite om mij te helpen.
    Maar helaas is unix op een mac toch te ingewikkeld voor mij en ga ik nu regelmatig met mijn suikermeter naar de bibliotheek met de windows versie van het programma en doe mijn ding daar.
    Nogmaals bedankt iedereen.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan zetten we er een slotje op. Succes verder, ;-)

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.