Ik heb een punt voor mijn bestanden?

July 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo,
Als ik een bestand vanuit mijn imac naar mijn mediabox stuur krijg ik twee bestanden op de mediabox te zien, waarvan een met een . ervoor.
Het ziet er zo uit bv.
.bestand
bestand

Het bestand met de punt ervoor daar kan ik ook verder niets mee.

Dit heb ik ook als ik een tomtom kaart vanuit mac naar het intern geheugen van de tomtom stuur. In de tomtom zie ik dan twee dezelfde kaarten staan, met een een punt ervoor.

Het lijkt dat als ik iets stuur vanuit mac os x naar een windows apparaat dat het dan mis gaat.

iemand een idee?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    July 2015 aangepast
    Die .bestanden zijn eigenlijk niet jouw bestanden. Dat zijn resource forks van HFS+ (het bestandssysteem van OS X). In die resource forks staat info over het bestand. Die .bestanden worden aangemaakt als een bestand verplaatst wordt van HFS+ naar een ander bestandssysteem zoals FAT16/32 (Windows), ext2/3 (Linux), enz. Die .bestanden zouden niet veel groter mogen zijn dan een paar KB.

    Voor OS X zijn dat verborgen bestanden. Voor andere besturingssystemen niet.

    Dus, er gaat niets mis.
  • ok, toch had ik dit eerder niet, of tot nu toe niet opgevallen. ik dacht dat dit niet hoorde vandaar mijn vraag.
    Bedankt voor de snelle reactie.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan zal het wel niet opgevallen zijn. Als je ook folders gaat overzetten van HFS+ naar een ander bestandssysteem dan krijg je ook .DS_Store resource forks te zien. In OS X blijven die onzichtbaar.

    Elk bestandssysteem gebruikt resource forks. Als je data overzet van Windows NTFS naar OS X HFS+ krijg je soms Desktop.ini resource forks cadeau.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Macwikki

    Je weet nu wat een punt vóór die bestanden betekent. Zullen we dan nu maar een punt áchter deze discussie zetten?

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.