Geblokkeerde websites?

July 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik gebruik OS x 10.10.4 op een iMac. Plotseling zijn sommige websites niet meer toegankelijk. Bijvoorbeeld http://www.tvgids.nl/index.php niet maar http://www.npo.nl/gids wel. Zo zijn ook sommige sites van wijnleveranciers niet meer toegankelijk. Ik krijg dan de volgende melding: "Safari can de pagina niet openen omdat de netwerkverbinding onverwacht is verbroken". Op mijn MacBook Pro zijn de websites wel te openen. Het moet dus aan een instelling liggen. Ik heb in zowel Safari als in Google als in Ouderlijk toezicht de instellingen vergeleken met de MacBook en geen verschil kunnen ontdekken. Zijn er nog andere instellingen die de toegang kunnen verhinderen? Bij voorbaat dank voor de hulp. Henk

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Herstart eens je router. Via Safari > Voorkeuren > Geavanceerd > Toon Ontwikkel menu kan je eens de caches legen. Heb je dit ook als je via een privévenster naar deze websites surft (Archief > Nieuw privévenster)? Zijn er andere browsers op je computer die dit ook voorhebben, kan je via andere gebruikers, eventueel gastgebruiker op uw iMac er wel naar surfen. Als laatste tip kan je eens via Terminal de volgende regel typen ping webadres.nl dus bijvoorbeeld ping npo.nl geeft dit een respons met een ip adress terug dan kan je computer toch de services bereiken. Informatie vind je hier terug.
  • Ik weet van een Windows computer dat een dns flush wel eens hielp, echter hoe je dit op een Mac moet doen weet ik niet, maar wellicht zij. Er andere leden die je er bij kunnen helpen c


    Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2015 aangepast
    Een DNS Flush in OS X 10.10.4 Yosemite is:

    sudo dscacheutil -flushcache;sudo killall -HUP mDNSResponder;say cache flushed

    Dit commando is uitsluitend voor OS X 10.10.4 (of hoger) omdat vanaf 10.10.4 mDNSResponder weer wordt gebruikt ipv. Discoveryd.
  • Dank Quinten en timosha,
    Ik heb al jullie suggestie geprobeerd, helaas zonder resultaat. Het is vreemd dat het verschijnsel zich voor doet bij willekeurige websites als Uitzendinggemist.nl, en nu.nl. Zou het kunnen zijn dat er in de laatste versie van CleanMyMac (versie 3) een functie is ingebouwd om de toegang tot ongewenste sites te blokkeren?
    Groet, Henk
  • QuintenQuinten    Moderator
    De tip van Timosha lijkt mij inderdaad wel de beste optie, vreemd dat dit niet hielp.

    maar je kan altijd het volgende uit proberen:

    1.
    Controleer je DNS instellingen. klik op geavanceerd in de netwerk pannel van Systeemvoorkeuren. Klik op DNS vervolgens. Je vindt hier DNS-servers die je mac gaat gebruiken, (grijs en zwart maakt niet uit). Verwijder deze en voeg vervolgens 208.67.222.220 en 208.67.222.22 toe dit zijn openDNS ip adressen die je computer nu zal gaan gebruiken.

    In the DNS Servers field, you should see one or more IP addresses. If those addresses are enabled (black, as opposed to gray), select each one in turn and click the minus-sign (-) button. Then, regardless of whether there are already addresses there in gray, click the plus-sign (+) button and enter 208.67.222.220; repeat with 208.67.222.222.

    meer informatie vind je hier.

    2.
    je kan ook eens proberen volgende tips van volgende link te volgen.
  • Dag Quinten,

    Ook deze tip werkt niet. Het vreemde is dat mijn MacBookPro op het zelfde netwerk statte dezelfde instellingen, terwijl ik wel alle websites kan bereiken. Toen ik de ping-tip van je gebruikte, kreeg ik een melding dat er geen signalen worden verstuurd. Volgens mij duidt dit er op dat de fout in een instelling in een van mijn applicaties schuilt.
    Groet, Henk
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je dit even nakijken of je op je router een toegangsbeperking hebt voor bepaalde computers? Eventueel een herstart van je router kan ook helpen. Hierna ben ik eigenlijk radeloos. Ik weet dat dit frustrerend is maar ik heb dit enkele jaren terug ook gehad, het vreemde was dat dit met perioden was, en vooral veel bezochte websites die gebruikt maakte van caching zoals facebook.
  • Ik denk dat de router is de boosdoener want plotseling was mijn iMac in orde en deed het euvel zich voor op de MacBook. Ik ga een nieuwe router aanschaffen. Bedankt voor je aan dacht en adviezen, Quinten
  • QuintenQuinten    Moderator
    July 2015 aangepast
    Je moet je niet in de kosten jagen hoor, een reset van je router zal het euvel wel oplossen. En voor je dat zou doen, sluit je MacBook eens rechtstreeks aan op de modem. Dan kan je zeker zijn dat het aan je router ligt.
  • July 2015 aangepast
    Ook bij een router kan je een dns flush doen, hoe dat werkt is voor elke router verschillend. Ook heb ik wel eens gehoord dat de logfile te groot is geworden waardoor en zich problemen voor kunnen doen. Die zou je ook kunnen legen of zelfs helemaal uit kunnen zetten.


    Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
  • Ook heb ik wel eens gehoord dat de ligfiets te groot is geworden waardoor en zich problemen voor kunnen doen.
    Ligfiets? Aargh, auto(in)corrected.....
  • %$#@! auto correctie....... zullen we het dan op logfile houden :-)
  • timoshatimosha    Moderator
    "Ligfiets" aangepast. ;-)
Log In of Registreer om te reageren.