Airport Extreme als volwaardige iTunes server

Ik ben van plan om binnenkort een AirPort Time Capsule aan te schaffen en daar al mijn muziek naar toe te verhuizen.
Tevens heb ik een Receiver die via thuisdeling en airplay muziek kan afspelen van een mac in mijn netwerk mits iTunes op deze Mac aan staat.
Wat is nu eigenlijk wil is dat er geen Mac aan hoeft te staan om muziek af te kunnen spelen naar die Receiver. iTunes zou dus remote op die Airport Time Capsule moeten draaien. Is dit mogelijk of is de Time Capsule als NAS maar een "dom" ding wat alleen voor opslag dient? Dan kan ik denk ik beter uitkijken naar een echte NAS waar wel de server software op kan draaien.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    July 2015 aangepast
    Op een AirPort Time Capsule draait (embedded) NetBSD en daar kan dus geen iTunes op draaien. Ook geen iTunes server. Een Time Capsule is zelfs geen NAS maar een zeer goede router en een medium om Time Machine backups op te slagen.
  • Okee, duidelijk.... gemiste kans van Apple? Geen idee. Dan ga ik denk ik maar op zoek naar een echte NAS. Wat is jou mening over de Synology DS215j timosha? Ik heb namelijk nog 2 WB green schijven liggen die er wellicht mooi in kunnen.
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2015 aangepast
    Waarom zou dat een gemiste kans van Apple zijn? De Time Capsule doet perfect waar het ding voor ontworpen is.

    Ik heb geen ervaring met Synology apparatuur. Voor een toepassing zoals jij wenst heb ik eens een oude Mac Mini 2007 omgebouwd. 2 X 1 TB 2.5" HDD, 3 GB RAM en een MiniStack 2.5 met nog eens 1 TB HDD (FireWire). Het ding draait (headless) op OS X 10.7.5 Lion Server. Dat is dus een prachtig NASje met een iTunes en Plex server.
  • Ik bedoelde meer dat Apple niet zelf een dergelijk apparaat in het assortiment heeft.... maar met all cloud technologie kan ik dat ook wel weer begrijpen daar ze dan hun eigen cloud canabaliseren.

    Die optie die je geeft is ook zo gek nog niet om mijn huidige mini (2011) te gaan gebruiken met server software....Zeker met een nieuwe MiniStack behuizing lijkt het net od je 2 mini's op elkaar hebt staan. Bedankt voor de tips !
  • Je hebt geen serversoftware nodig op je Mac mini om als iTunes server te fungeren.

    Ik gebruik ook een Mac mini als mediaserver, en heb die via TOSlink verbonden met (de optische ingang van) mijn versterker. En met de Remote app van Apple (gratis) heb je dan een perfecte bediening voor het afspelen van je muziekcollectie.
Log In of Registreer om te reageren.