Waarom firewall inschakelen?

July 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Moet ik de Firewall op mijn nieuwe mac inschakelen en waarom ??

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Op je router van je netwerk zit er al een Firewall. Dit houd de meeste aanvallen (binnenkomende verbindingen) tegen, enkel Apple bied aan om op je computer nog een Firewall op te zetten, dit zorgt er voor dat programma's die jij niet vertrouwd niet zo maar naar buiten toe kunnen communiceren en omgekeerd. Als je dit ingeschakeld kan geen enkel zonder jouw toestemming en Apple's toestemming naar buiten communiceren. Ze zullen telkens vragen of binnenkomende netwerkverbinden mogen accepteren. Je kan Firewall ook specifiek inschakelen per programma dit stel je in via de Firewallopties...

    Dus het is gewoon veiliger.
    Is er vertraging hierdoor? Misschien maar zo klein dat het verwaarloosbaar is.
    Vraagt hij dit bij elke opstart van alle programma's? Nee enkel bij programma's die niet een geldige certificaat van Apple dragen (zo goed als alle programma's gedownload buiten de App store
  • Wat is het voor een Mac?

    Een iMac thuis? Antwoord: Nee.

    Een portable Mac (MacBook *) die altijd thuis blijft? Antwoord: Nee.

    Een portable Mac die je mee neemt op reis/hotels/conferenties. Antwoord: Je zou de firewall kunnen aanzetten.
  • Ik zou de firewall altijd instellen, inclusief de optie om niet te reageren op loze binnenkomende pakketten ("stealth-modus", in te schakelen via 'geavanceerd').
    Dat maakt je voor anderen in principe onzichtbaar.
    Voor een goed verhaal hierover: Gibson Research: www.grc.com,
    de sectie t.a.v. Shields up! - test (vereist wel enige kennis van het Engels).
    Hoewel ik een uitstekende router heb (Apple), zijn zowel op mijn iMac als mijn MacBook op deze wijze beschermd.
    Misschien omdat ik in het verleden ooit W*****s** gebruikte, maar zelfs OSX is niet altijd veilig.
    Zie ook het Flash-verhaal van vandaag.
Log In of Registreer om te reageren.