Niet kunnen inloggen met eID-lezer?

June 2015 aangepast in Hardware problemen
Met mijn eID-lezer (ACR38U) kan ik niet inloggen op eid.belgium (of een andere site waar je met je paspoort zou moeten kunnen inloggen)
Met het programma eid viewer kan ik wel mijn gegevens lezen op mijn paspoort.
Maar zou ook graag kunnen aanmelden op de sites van de overheid met mijn paspoort ipv met een token.

Ik werk met een Imac OS X Yosemite versie 10.10.3

Als je in deze eID-viewer naar certificaten gaat staat onderaan bij betrouwbaarheid : Niet verkrijgbaar (gelieve uw proxy-instellingen na te kijken)

Weet er iemand wat ik kan doen om de eID - lezer toch te laten werken?
En wat bedoelen ze met proxy-instellingen?
Ik ben hier een leek in.

Alvast bedankt

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik zie online dat je de software middleware zou moeten eens verwijderen en opnieuw moet instaleren. Verder zal deze software wel moeten werken zonder dat je uw proxy zou moeten aanpassen. Er zal via de instellingen van de software wel ergens opties zijn om proxy instellingen te veranderen. Als dit niet zou werken zou ik aanraden contact op te nemen met de dienst van eid.
  • Beste Quinten,

    Waar kan ik de software "middleware" vinden?
    en onder welke naam zou dit te vinden zijn?

    Alvast bedankt
  • QuintenQuinten    Moderator
    De link stond al in mijn vorige reactie maar hier is hij nu eens voluit:
    http://faq.eid.belgium.be/nl/errors.html#log_pcsd

    Commando lijnen kan je uitvoeren via het programma Terminal op je computer.
    Let op dat je zeker geen fouten typt, je OS kan hierdoor eventueel falen.

    Een stappenplan installatie vanaf 0:
    http://eid.belgium.be/nl/je_eid_gebruiken/hulp_nodig_/problemen_met_de_installatie/
  • June 2015 aangepast
    Ik heb ook nogal wat last gehad, maar NIET met proxy. Ik had een te nieuwe java staan, dus die moest weg (wat hij niet wou) en oude downloaden van Apple. Op de site van eID staat ook speciale add-on voor Firefox, die heb ik ook gebruikt. Bij poging tot inloggen bv. bij tax on web haalt hij dan eerst certificaat op en dan pas kan je erin, soms na geven paswoord.

    Elk jaar ben ik een uurtje zoet, OS is veranderd, Firefox is veranderd.... soms alleen Firefox herstarten soms hele computer (dit jaar niet).

    Het is wat...
  • Hoi Quinten

    Bedankt al voor de reactie.
    Je eerste link had ik niet gezien , sorry.

    Als ik nu in Terminal het eerste commando ingeef XXXunlinkXXX wordt er direct naar het paswoord gevraagd zodat ik het tweede commando niet kan ingeven.
    Als ik dan mijn paswoord ingeeft verandert er niets (blijft 1 blokje staan) als ik toch gewoon het paswoord ingeef (op 1 blokje) en dan enter komt er Sorry, try again.

    Weet jij wat ik verkeerd doe?

  • Ik weer gewoon met Firefox, je moet dit jaar de driversoftware van de eID-lezer terug downloaden bij de fabrikant ervan. Wel je eID-lezer verwijderen, dan de driversoftware installeren en vervolgens gewoon de installatie als vermeld op de site van eID.-België uitvoeren. Belangrijk is dat je de eID-lezer past insteekt wanneer er achter gevraagd word. Gr. Eric


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  • Hallo diverguy

    ik ben jou probleem toevallig tegen het lijf gelopen bij een zoekopdracht en weet niet of het probleem al opgelost is of niet maar ik heb er ook al wat tijd aan gespendeerd en weet alvast dit erover.
    Met Safari werkt het niet. Met Firefox werkt het wel (de extensie eID Belgium voor firefox downloaden) > driver voor uw kaartlezer downloaden http://www.acs.com.hk/en/driver/4/acr38-smart-card-reader/
    en installeren > eID software installeren van eid.belgium.be > best jou mac even heropstarten > bij de eerste maal openen van eid viewer zal OS X vragen de juiste versie van JAVA te downloaden en installeren > zou moeten werken.
    (met de nieuwste Google Chrome werkt het ook probleemloos)
  • Vandaag heb ik het nog eens geprobeerd met Safari (8.0.7) in Yosemite (10.10.4) en het werkt toch. Door mijn adblocker (Ghostery) lukte het niet. Heb de site waar ik niet kon inloggen met mijn eID op de witte lijst gezet in Ghostery (of het blokkeren tijdelijk pauzeren werkt ook) en dan lukte het meteen. Voor mij werkt dit in ieder geval.
Log In of Registreer om te reageren.