Problemen met clean install Yosemite en internet recovery

Goedemiddag,

Omdat mijn iMac wat traag werd, wilde ik Yosemite 'clean' installeren. Nu heb ik eerst een USB installatie stick met Yosemite erop gemaakt. Vervolgens heb ik via Disk Utility de harde schijf gewist (ik had ergens gelezen dat dit de juiste volgorde is). Daarna heb ik de iMac opnieuw opgestart met de alt toets ingedrukt om de installatie vanaf de USB te starten. In de eerste instantie leek dit goed te gaan, maar na een paar minuten verscheen er een foutmelding (zie bijlage). Daarna heb ik de iMac opnieuw opgestart en geprobeerd met internet recovery de schijf te herstellen. Maar ook dit mislukte. Ik kreeg twee foutmeldingen. De eerste foutmelding was -4403F en na de iMac te hebben bekabeld met internet, kreeg ik de melding -1005F. Maar ondertussen kan ik mijn iMac niet meer gebruiken en ik weet niet meer wat ik moet doen.

Graag zou ik weten of dit een bekend probleem is en of iemand hetzelfde probleem heeft gehad en hoe dit verder is opgelost.

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Peter Kalkman

Reacties

  • Nu heb ik eerst een USB installatie stick met Yosemite erop gemaakt. Vervolgens heb ik via Disk Utility de harde schijf gewist.

    Heb je Disk Utility gebruikt die op de USB Installatie Stick staat? Anders gezegd: ben je eerst opgestart van de USB stick om je interne schijf te wissen? Door op te starten van de USB stick kun je ook testen of de stick correct aangemaakt is (i.e. "bootable" is).

    Wellicht is er een probleem met de USB Installatie Stick die je hebt gemaakt. Lukt het om daar van op te starten? (Mac uitzetten, stick in je USB poort, Mac aanzetten en alt/option toets ingedrukt houden, dan de USB Stick kiezen.)
  • Hoi Pieterr,

    Dank voor je reactie.

    Nee, ben niet eerst opgestart vanaf de USB en daarna de schijf gewist. Ik heb eerst via Disk Utility de schijf gewist. Vervolgens USB in poort gestoken, de iMac opnieuw opgestart en alt-toets ingedrukt. Nu kreeg ik alleen de USB als enige optie. Ook kreeg ik de mogelijkheid om de installatie uit te voeren, maar vervolgens de foutmelding (zoals de afbeelding). Vervolgens zonder USB stick opgestart, toetscombinatie command+alt+r, zodat ik in de internet recovery kwam. Maar daar krijg ik de foutmeldingen. Dus beide opties doen het niet meer.

    Gr.

    Peter
  • Als je een goede bootable USB stick hebt, kun je daar van opstarten, Schijfhulpprogramma kiezen uit het menu, en je interne schijf wissen.

    Probeer dus alsnog (via een andere Mac) een goede bootable USB stick te maken.
  • Goedenavond Pieterr,

    Ik heb via een andere Mac een nieuwe bootable USB stick gemaakt en het is gelukt! Yosemite draait weer als een zonnetje.

    Bedankt voor je hulp!

    Gr.

    Peter
  • Graag gedaan. Goed om te horen dat het is opgelost.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.