Schijfhulpprogramma crasht na opstarten

Zodra ik het schijfhulpprogramma opstart, blijft deze hangen en moet ik hem uiteindelijk geforceerd stoppen. Ik heb al een smc en nvram reset gedaan maar dat heeft niet geholpen.
Wat kan ik doen om mijn schijfhulpprogramma weer werkend te krijgen?

Reacties

  • Kun je nog een foutmelding vinden mbt Disk Utility in de Console logs?
  • May 2015 aangepast
    @Pieterr
    Kun je nog een foutmelding vinden mbt Disk Utility in de Console logs?
    Dit is wat er volgens console is gebeurd:

    05-05-15 15:06:33,557 Disk Utility[686]: Failed to connect (cancelRecreate) outlet from (DUWindowController) to (NSButton): missing setter or instance variable

    05-05-15 15:06:33,557 Disk Utility[686]: Failed to connect (repairSheetInfo) outlet from (DUWindowController) to (NSTextField): missing setter or instance variable

    05-05-15 15:06:34,005 Disk Utility[686]: 10.4-style NSNumberFormatter method called on a 10.0-style formatter, which doesn't work. Break on _NSNumberFormatter_Log_New_Methods_On_Old_Formatters to debug. This message will only be logged once.

    05-05-15 15:07:12,053 spindump[438]: Saved hang report for Disk Utility version 13 (606) to /Library/Logs/DiagnosticReports/Disk Utility_2015-05-05-150712_IMac-van-User.hang
  • Zodra ik schijfhulp probeer op te starten krijg ik deze melding in console:

    05-05-15 15:13:38,236 Disk Utility[729]: 10.4-style NSNumberFormatter method called on a 10.0-style formatter, which doesn't work. Break on _NSNumberFormatter_Log_New_Methods_On_Old_Formatters to debug. This message will only be logged once.
  • May 2015 aangepast
    Kun je Schijfhulpprogramma wel opstarten vanaf de Recovery partitie?
    (Mac opstarten met de Cmd-R ingedrukt.)
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201314
  • @Pieterr
    Ja, dan werkt hij wel.
    Heb alles laten herstellen en checken en vervolgens weer opnieuw opgestart.
    Toen ik schijfhulp in normale modus wilde opstarten crashte hij weer.
  • Je zou de combo-update van de OS X versie die je nu gebruikt eens opnieuw kunnen installeren. Je eigen gegevens blijven dan bewaard. Verder is het aan te bevelen voor een goede backup te zorgen, mocht er iets mis zijn met je schijf.
  • @Pieterr

    Net opnieuw OS X geïnstalleerd. Na het opstarten meteen schijfhulp opgestart, toen werkte hij. Een uurtje later weer geprobeerd en toen crashte hij weer met de zelfde foutmelding.
  • Dat klinkt toch niet helemaal fris.
    Als je een goede backup hebt (en die heb je natuurlijk sowieso) zou je je schijf kunnen wissen, daarna de schijf laten checken, en OS X opnieuw schoon installeren, en tenslotte je data terugzetten uit de backup,
  • @Pieterr

    Hoe kan ik dat het beste doen?
  • Koop een 8GB (of groter) USB stick.
    Formatteer die als "Mac OS Uitgebreid (Journaled)" met Schijfhulpprogramma, gebruik desnoods de versie van Schijfhulpprogramma die op DVD staat.
    Download de OS X Installer uit de Mac App Store en zet die op de USB stick.
    Zie het appletips artikel hoe je dat kunt doen.
    http://www.appletips.nl/yosemite-een-installatie-usb-stick-maken/

    Koop een externe USB schijf.
    Formatteer die als "Mac OS Uitgebreid (Journaled)" met Schijfhulpprogramma, gebruik desnoods de versie van Schijfhulpprogramma die op DVD staat.
    Download SuperDuper: http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/
    Maak een backup van je OS X partitie naar de externe schijf met SuperDuper.
    Start op van de USB stick. (Houd alt/option ingedrukt tijdens het opstarten van je Mac.)
    Kies Schijfhulprogramma.
    Wis je interne schijf.
    Start opnieuw op van de USB stick, en installeer OS X.
  • Beste @Pieterr

    Ik heb een aantal dagen mijn volledige schijf gewist en OS X opnieuw geïnstalleerd en vervolgens alles er weer op gezet met SuperDuper. Nou heeft schijfhulp een tijdje keurig gewerkt maar nu moet ik schijfhulp telkens weer geforceerd stoppen omdat hij bij het opstarten al hangt..
    Heeft u misschien nog een tip hoe ik dit op kan lossen?

Log In of Registreer om te reageren.