Foto’s: Foto's Library delen met meerdere gebruikers op één Mac

Wij hebben meerdere accounts op één en dezelfde Mac.
Ik heb iPhoto gemigreerd naar Foto’s en ontdek nu, dat het niet goed mogelijk is de Foto's Library te delen met andere accounts op dezelfde Mac.
De Foto's Library staat (net zoals de iPhoto Library) in de map Gedeeld.
Telkens als je van account wisselt vallen de rechten van het eerdere account weg, en moeten die hersteld worden voordat je Foto’s kan gebruiken.

Heeft iemand dezelfde ervaring en eventueel een oplossing ?

Reacties

  • In iPhoto had ik het werkend en nu blijkt het systeem mij weer eens in de steek te laten.

    Hier hetzelfde probleem. Ben al een tijdje aan het puzzelen maar nog niet aan de praat.

    Wel raar dat apple alles en iedereen in het gezin wil koppelen en alles laat delen maar dat je het belangrijkste in je gezin, de foto's niet eenvoudig kunt bekijken met twee accounts op dezelfde computer.
  • Zelfde probleem.
    Kon iPhoto bibliotheek benaderen met meerdere gebruikers door deze op een externe HD te plaatsen. Dat lijkt onder Foto's niet te werken.
  • Ik heb hetzelfde ervaren, maar heb ook geen oplossing kunnen vinden. De gedachte van Apple zal zijn dat de Gedeelde map bedoeld is voor het delen binnen de familie, maar hierin kan je geen mappen aanmaken, dus is het alleen handig om enkele snapshots te delen. Een gemis en een drama voor de opslagruimte op je harddisk. Wie heeft een oplossing?
  • Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar nu wel werkend. Probleem is dat ik niet meer kan achterhalen wanneer/waarom het ineens wel werkte. Sinds ik de volgende configuratie heb, werkt het:

    - foto bibliotheek in gedeelde map op iMac gezet (32GB), met expliciet lezen en schrijven aangezet voor de bewuste gebruikers (dus niet alleen 'everyone')

    - iCloud foto delen aangezet voor de gebruikers (maar niet iCloud fotobibliotheek), maar ik gebruik dit niet om de gedeelde foto's op te zetten. Ik heb het idee dat simpelweg het aanzetten van iCloud foto delen de 'truc' is, maar kon het niet meer testen want het blijft nu werken (?), ook als ik het weer uitzet. Mogelijk zijn de rechten van de gedeelde bibliotheek zodanig veranderd door deze actie, dat het probleem zich niet meer voordoet...

    Alleen als je een systeembibliotheek opent, kun je iCloud delen gebruiken. Probleem is echter, dat als je meerdere gebruikers dezelfde systeembibliotheek laat nemen, het voor systeem niet meer duidelijk is aan welke apple id de iCloud hangt. Daarom heb ik het volgende gedaan:

    - 1 'hoofdgebruiker' heeft de gedeelde map als systeembibliotheek. De andere gebruikers hebben een eigen systeembibliotheek in eigen home directory en moeten Alt/Option ingedrukt houden bij starten Foto's app en de gedeelde bibliotheek aanklikken om deze te openen. Is even wennen, maar valt prima mee te werken

    Het volgende is niet persé nodig, maar wel handig als verschillende gebruikers (sommige van) hun eigen foto's in de gedeelde bibliotheek willen krijgen:

    - gedeelde map gemaakt in Foto's (met naam 'Nog te importeren in gedeelde bibliotheek'), waarin iedereen de foto's plaatst die in onze gezamenlijk bibliotheek op iMac moeten komen. De hoofdgebruiker ziet de gedeelde map ook en kan de te importeren foto's in de gedeelde bibliotheek kan zetten wanneer dat uitkomt.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Zoals ik lees is er een probleem met de rechten die de Foto's app gebruikt.
    Mogelijke oplossingen
    - Externe harde schijf in een netwerk plaatsen en daar je bibliotheek op plaatsen, andere computers kunnen er dan ook aan.
    - iCloud gebruiken om je foto's in op te slaan
    - Deze post in een apple discutie is misschien nog wel interessant te bekijken waar ze een mogelijke oplossing bieden voor uw probleem https://discussions.apple.com/thread/6987211#jive-490419442422867638743972
Log In of Registreer om te reageren.