Foto's app verwijderen?

April 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo,

Ik heb meerdere mac's in huis waaronder ook een Macbook Air die ik enkel voor werk gebruik. Alle iLife/iWork apps kunnen me daardoor gestolen worden omdat me dit toch weer enkele GB's aan ruimte scheelt op een 128GB. Nu heeft Apple bij de update van 10.10.3 de Foto's app (of je hem nu wilt of niet) mee geïnstalleerd. Helaas heb ik nog geen manier kunnen vinden om de app te verwijderen (zelfs niet via terminal met rm -rf foto's.app of photos.app) wilt ie niet weg. Dan krijg ik de volgende regels:

jochems$ rm -rf /Applications/Photos.app
rm: /Applications/Photos.app/Contents/_CodeSignature/CodeResources: Permission denied
rm: /Applications/Photos.app/Contents/_CodeSignature: Permission denied
rm: /Applications/Photos.app/Contents/Info.plist: Permission denied
rm: /Applications/Photos.app/Contents/MacOS/Photos: Permission denied
rm: /Applications/Photos.app/Contents/MacOS/PhotosRelauncher: Permission denied
rm: /Applications/Photos.app/Contents/MacOS: Permission denied
etc....

Wie weet er raad?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    April 2015 aangepast
    De Foto's app is onderdeel van OS X en dus niet zonder meer te verwijderen. Voor het overige is de Foto's app slechts 50,3 MB (MB = Megabyte) groot. De Foto's Bibliotheek kan je natuurlijk wel zonder meer verwijderen.

    Probeer eens:

    sudo rm -rf /Applications/Photos.app

    met een beetje geluk heb je dan 50,3 MB opslagcapaciteit gewonnen.
  • Dat doet ie wel ja, gelijk maar even wat andere meuk zoals game center, Chess, Maps en iBooks verwijderd.

    Het is inderdaad maar 50mb dus dat valt wel mee ja. Maar toch, ik hou m'n laptop graag schoon van apps die ik niet gebruik. Photo's slurpt overigens ook bizar veel batterij, zelfs als je hem afsluit blijft er nog een process op de achtergrond draaien.
  • timoshatimosha    Moderator
    ..zelfs als je hem afsluit blijft er nog een process op de achtergrond draaien.
    Klopt! Photo's Agent blijft nog altijd actief omdat deze agent ook onderdeel is van het besturingssysteem.
  • In het begin is Photos (op de achtergrond) nog druk bezig om de Faces te bepalen in al je foto's. Bovendien worden er van iedere foto twee kleinere versies (thumbnails) gemaakt. Ook dat kan de nodige tijd (uren) in beslag nemen, afhankelijk van de grootte van je fotobibliotheek. Maar na enige tijd is Photos hiermee klaar, en heb je geen last meer van de extra CPU load.
  • Jochems schreef: "Ik heb meerdere mac's in huis waaronder ook een Macbook Air die ik enkel voor werk gebruik. Alle iLife/iWork apps kunnen me daardoor gestolen worden omdat me dit toch weer enkele GB's aan ruimte scheelt op een 128GB."

    Als je een 13" MacBook Air hebt is dit nog een manier om wat extra GBs te krijgen:
    http://nl.transcend-info.com/Apple/jetdrivelite/
    http://tweakers.net/pricewatch/400542/transcend-jetdrive-lite-130-128gb.html
  • Thanks voor de tip. Ik kende ze al, maar eigenlijk nooit overwogen. Het gaat me ook meer om het idee dat ik nutteloze apps op m'n systeem heb staan. Dat wil ik graag tot een minimum houden.

    Wat betreft die foto's agent. Ik heb iets van 5 foto's in die foto library staat. Die ooit in fotostream terecht zijn gekomen. Maar toch stond die agent altijd aan. miniaturen en gezichten berekenen lijkt me niet zo lang te duren.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat doet ie wel ja, gelijk maar even wat andere meuk zoals game center, Chess, Maps en iBooks verwijderd.
    Als toekomstige OS X updates de mist in gaan omdat er wat "andere meuk" ontbreekt dan maak je maar een nieuw topic aan. Succes verder ;-)

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.