iMac start niet meer normaal op, enkel nog via safe mode

April 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hoi,
Ik heb de nieuwste Yosemite eropstaan (iMac late 2009) en heb alles al geprobeerd van instructies gevonden op het web :
* geheugen resetten
– recovery mode
* herinstallatie Yosemite
– harde schijf gecontroleerd via schijfhulpprogramma : geen fouten te vinden
– proberen op te starten via bootable usb stick
Het probleem blijft bestaan : de Mac start op maar blijft op de voortgangsbalk (na het appeltje) hangen rond ongeveer de helft.
Een backup via Time-machine heb ik niet.
Weet iemand wat er kan gedaan worden aub?
Met vriendelijke groeten,
Mario Mewis.

Reacties

  • Ik heb eveneens een Imac late 2009 en ik word geconfronteerd met hetzelfde probleem.
    Telkens gewoon herstarten lukt nog wel, dan start de computer op.
    Maar het is best vervelend, en niet normaal, dat de Imac steeds in safe mode komt.
  • RichardRichard    Beheerder
    April 2015 aangepast
    Voer het onderstaande commando in Terminal en herstart je Mac

    sudo nvram boot-args=""

    Laat even weten of het heeft geholpen :)
  • @ Richard :

    dit commando uitgeprobeerd, maar probleem blijft.
  • Je hebt flink zitten klooien met je systeem. Het is heel simpel. Je maakt een backup van je huidige partitie op een externe schijf, met SuperDuper bijvoorbeeld. Daarna voer je een SCHONE installatie uit. Een schone installatie betekent dat je eerst je schijf WIST voordat je OS X installeert. Pas daarna op met het terugzetten van allerlei rotzooi.


    [quote]
    Configuration files:
    /etc/hosts - Count: 80 - Corrupt!
    [/quote]
  • Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum. Gisteren getracht de laatste update op onze iMac te zetten (Yosemite). Tot gisteren alle updates gedaan zonder problemen. Maar nu wil de iMac niet meer opstarten. Blijft hangen op het scherm met appeltje met de balk eronder tot bijna halverwege. (Vannacht aan laten staan, maar vanmorgen geen mm opgeschoten). Helaas niemand in huis of dichtbij met verstand van zaken. Heb jullie website op tips afgezocht en geprobeerd op te starten in safe modus. Steeds hetzelfde resultaat. Wij gebruiken een draadloos Apple toetsenbord, dus vraag me ook af of dit wel kan lukken zo, heeft het toetsenbord wel verbinding met de iMac op het moment dat je de aan/uit knop indrukt? Ook maar een gewoon (niet-Apple) toetsenbord aangesloten via USB, maar ook hier twijfels of het werkt. Wie helpt? Wordt zeer gewaardeerd! Graag wel ik makkelijke taal, want nogmaals, aan deze kant alleen maar leken.
    Alvast super bedankt!
  • April 2015 aangepast
    @Kwennie62: Maak svp even een apart topic. Het probleem van mossi is inmiddels opgelost, alleen heeft hij dat niet teruggemeld in alle tig Applefora waar hij zijn vraag gesteld heeft...
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan sluiten we dit topic.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.