Opstart problemen met Boot Camp partitie?

March 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Sedert ik op mijn Mac de Windows partitie heb geïnstalleerd, kan ik mijn Mac niet meer opstarten. Hij vraagt mij telkens naar mijn HD.
Hoe kan ik mijn Mac terug opstarten met de orginele partitie waar mijn OS X geïnstalleerd is?
«1

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Als Windows opgestart is kan je in het Control Panel -> Boot Camp aangeven van welke partitie er moet opgestart worden. Op de Mac is dat dan in System Preferences -> Startup Disk
  • Ik kan mijn Mac totaal niet meer opstarten, helaas. Krijg telkens ik opstart een zwart beeldscherm met de melding te herstarten.
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2015 aangepast
    Start de Mac eens op met de Alt⌥ toets ingedrukt en kijk of je de OS X of Boot Camp partitie kan kiezen.
  • Bedankt, het is gelukt! Was al bang dat ik hem nooit nog had kunnen opstarten. Nogmaals bedankt. Nog een vraagje, hoe verwijder ik die Windows partitie. Wil niet nog eens hetzelfde probleem.
  • timoshatimosha    Moderator
    De Boot Camp partitie kan je weer verwijderen met de Boot Camp Assistant.
  • Sorry, hoe doe je dat?
  • Heb het intussen gevonden via Boot Camp assistent. Alvast bedankt voor uw goede en snelle hulp. Ik wens u een heel fijn weekend!
  • Bij het herstellen krijg ik nu volgende melding: De schijf kan niet als één partitie worden hersteld. ?????
  • timoshatimosha    Moderator
    Start de Mac in Single User Mode op met CMD+S en voer de onderstaande commando's uit:
    fsck -fy
    reboot
    Probeer het dan opnieuw met de Boot Camp Assistant.
  • Bij het opstarten met CMD+S krijg ik het volgende op het scherm te zien:
    An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating system. Press Ctrl+Alt+Del to restart
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan start je weer op van de Boot Camp partitie waar blijkbaar geen Windows op staat. Ctrl+Alt+Del is een zeer bekend Windows commando.
  • Wanneer ik de Mac opstart met de alt toets krijg ik wel de keuze op te starten met OS X of Windows. Wanneer ik op OS X klik start de Mac op met de OS X. Start ik echter de Wondows op, krijg ik hetzelfde scherm zoals hierboven reeds beschreven an operatings system wasn't found
  • timoshatimosha    Moderator
    Leg eerst eens uit hoe je de Windows NTFS partitie hebt aangemaakt? Heb je dat met de Boot Camp Assistant gedaan? Of op een andere manier? Blijkbaar is de Boot Camp bootloader vernaggeld.

    Als je op de Mac in System Preferences -> Startup Disk de OS X partitie kiest moet de Mac opstarten van die partitie. Ook in Single User Mode.

  • Heb de windows wel degelijk met de Boot Camp assistent gedaan. Maar blijkbaar is er tijdens het aanmaken iets verkeerd gegaan
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan verwijder de NTFS partitie met Disk Utility (Schijfhulpprogramma?). Herstart de Mac in Single User Mode en voer de commando's uit die ik eerder genoemd hebt.

    Probeer na de reboot met Disk Utility de OS X partitie te vergroten. Dat kan je ook doen in Recovery Mode door op te starten met Cmd+R.
  • Ik heb via schijfhulpprogramma waar ik twee partities zie één de OS X en een andere naamloos. De naamloze heb ik laten controleren en herstellen. Nadien de Mac terug opgestart. Kreeg toen het bericht bij het opstarten dat ik een bootschijf moest insteken en op ee toets drukken, toen gebeurde er echter niets. Heb de Mac terug opgestart met de Alt toets en toen kreeg ik maar één partitie te zien de OS X geen Windows meer
  • timoshatimosha    Moderator
    Doe wat ik in mijn vorig bericht geschreven heb in Recovery Mode. Die naamloze partitie is de Windows NTFS partitie.
  • Ik kan doen wat ik wil, Cmd-S of Cmd-R, hij reageert op geen enkele bij het opstarten. Telkens krijg ik gewoon "No bootable device -- insert boot disk and press any key" ik steek de install cd van iMac in de CD gleuf en klik op een toets doch niets gebeurt.
  • timoshatimosha    Moderator
    Je schreef voorheen:
    Ik heb via schijfhulpprogramma waar ik twee partities zie één de OS X en een andere naamloos.
    Dat betekent dat je wel degelijk OS X kan opstarten. Dus, dan start OS X op en verwijder de naamloze NTFS partitie met Disk Utility. Probeer na het verwijderen opnieuw op te starten in Single User Mode om de commando's uit te voeren die ik voorheen noemde.

    Ik weet uiteraard niet wat je allemaal gedaan hebt met de Boot Camp Assistant maar de bootloader is wel serieus verknoeid.

  • Ben naar App store geweest en naar updates, na het doorzoeken kreeg ik de melding dat eer een update moest geïnstalleerd worden. Na inloggen werd de update gedownload en werd de Mac heropgestart en nu starte deze dadelijk op en voert de upgrade uit.
  • timoshatimosha    Moderator
    OK! Dan moet je alleen nog maar proberen om die NTFS partitie kwijt te geraken.
  • Waar kun je de verschillende partities zien?
  • timoshatimosha    Moderator
    Die partities kan je zien in Disk Utility of met het Terminal commando:

    diskutil list
  • Via Cmd-R moest ik de hulp functie en dan een herstel uitvoeren. Daar kreeg ik de melding dat ik de HD moest formateren. Heb dit gedaan maar nu start hij wel op tot een wit scherm en een verbodsteken. Verder niets meer. Hoe kan ik mijn Mac nu opstarten via de CD drive want daarin steekt reeds de installatie disk om de OS X te installeren?
  • timoshatimosha    Moderator
    Opstarten met ⌥ (alt) ingedrukt houden en de SuperDrive (CD/DVD) selecteren. Welke versie van OS X wil je dan een installatie CD installeren?

    Je kan ook een Internet Recovery uitvoeren:
    https://support.apple.com/en-us/HT201314
  • Bedankt, starten met de alt knop lukt nog en krijg dan mijn hd en de cd te zien. Dan op het pijltje van de cd klikken lukt ook nog maar dan stopt het. Hij begint te draaien, je hoort de cd draaien maar dan stopt het. Je ziet op het scherm de appel en een draaiende cirkel en dat blijft zo draaien maar verder gebeurt er niets meer. Heb hem zo meer dan een half uur laten begaan maar het resultaat is dat hij gewoon blijft draaien dat cirkeltje bedoel ik maar verder gebeurt er totaal niets!
    Welke versie cd ik gebruik? Deze die werd mee geleverd bij aankoop enkele jaren terug. Later had ik alle upgrades geinstalleerd de Lion, maverick en ook de laatste!
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan probeer dit:
    Je kan ook een Internet Recovery uitvoeren:
    https://support.apple.com/en-us/HT201314
  • OK maar hoe geraak ik via mijn Mac op het internet?
  • timoshatimosha    Moderator
    Op dezelfde manier als toen alles nog goed werkte. Met een Ethernet kabel of Wi-Fi naar de router.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.