Plots geen geluid & geen microfoon (MacBook Air)

March 2015 aangepast in Hardware problemen
Hallo allen,

Plotseling werkt mijn geluid niet meer, en mijn microfoon ook niet. Als ik kijk bij Geluid dan zie ik daar niet de optie 'interne microfoon/speakers' ik kan daar alleen kiezen uit Airparrot, 'Soundflower (2ch) of Soundflower (64ch). Bij alle drie heb ik geen geluid, en geen microfoon, ook als ik oortjes aansluit op de laptop hoor ik niks, en zie ik de balkjes van de microfoon ook niet bewegen. Dit laatste gebeurt overigens wel als ik muziek op zet (die ik dan zelf niet hoor), maar ik zie de balkjes van de microfoon dan wel bewegen.. (Alsof de mac zelf aan het genieten is van de muziek ..).

Het betreft een MacBook Air (13-inch, eind 2010) (NVIDIA GeForce 320M 256 MB) met OS X Yosemite 10.10.2

Ik heb al een SMC en een PRAM reset geprobeerd maar tevergeefs.. Alleen de hardware diagnose test waarbij je de D-toets ingedrukt moet houden bij het opstarten is me niet gelukt, hoe snap ik ook niet helemaal, 4 x geprobeerd.. Ik hoop van harte dat er iemand is die raad met mijn probleem weet want als je micro en geluid mist dan kan je ineens een stuk minder met je laptop merk ik.. Alvast bedankt!

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Op een van de Mac Developer Forums zie ik heel wat topics staan over gelijkaardige problemen (in Yosemite). Telkens blijkt AirParrot de schuldige te zijn.

    Om een en ander uit te sluiten zou je AirParrot eens kunnen verwijderen, incl. alle kernel extensies (kext).
  • Ik zou ook AirParrot verdenken. (Soundflower geeft bij mij geen problemen in Yosemite.)
  • March 2015 aangepast
    Misschien een heel domme vraag timosha, maar waar vind en verwijder ik Airparrot (ik zie het nergens staan als ik Airparrot in Finder zoek..)
  • Pieterr, ik heb Airparrot verwijderd, thanks! Maar het probleem blijft helaas bestaan.. Ik vraag me af of mijn mac de interne speakers en mic uberhaupt wel 'ziet'.. Weet iemand waar ik dat kan checken?
  • timoshatimosha    Moderator
    Kijk dat na in het System Report of met de Audio MIDI Setup app:

  • March 2015 aangepast
    Image and video hosting by TinyPic

    Dank timosha voor de moeite!! Kijk, dit is het enige wat ik zie als ik daar heen ga... Ik gebruik dan de soundflower 2 of 64ch, samengesteld apparaat heb ik net zelf 'gemaakt', dat is verder niks.. Ik zie geen 'built in speakers/microphone' staan.. Weet jij wat dat betekent?
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2015 aangepast
    Dat betekent dat de standaard Audio devices niet gevonden worden. Dat kan aan een verknoeide kernel extensie (kext) liggen of in het ergste geval aan een hardware defect.

    Laat EtreCheck eens lopen en post de log hier in dit topic.

    http://www.etresoft.com/etrecheck
  • Oké komt ie....

    EtreCheck version: 2.1.8 (121)
    Report generated 11 maart 2015 13:52:21 CET
    Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

    Click the [Click for support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Click for details] links for more information about that line.

    Hardware Information: ℹ️
    MacBook Air (13-inch, Late 2010) (Technical Specifications)
    MacBook Air - model: MacBookAir3,2
    1 1.86 GHz Intel Core 2 Duo CPU: 2-core
    2 GB RAM Not upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    1 GB DDR3 1067 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    1 GB DDR3 1067 MHz ok
    Bluetooth: Old - Handoff/Airdrop2 not supported
    Wireless: en0: 802.11 a/b/g/n
    Battery Health: Normal - Cycle count 683

    Video Information: ℹ️
    NVIDIA GeForce 320M - VRAM: 256 MB
    Color LCD 1440 x 900

    System Software: ℹ️
    OS X 10.10.2 (14C1510) - Time since boot: 0:8:18

    Disk Information: ℹ️
    APPLE SSD TS128C disk0 : (121,33 GB)
    EFI (disk0s1) : 210 MB
    Macintosh SSD (disk0s2) / : 120.47 GB (22.46 GB free)
    Recovery HD (disk0s3) [Recovery]: 650 MB

    USB Information: ℹ️
    Apple Internal Memory Card Reader
    Apple Inc. FaceTime Camera (Built-in)
    Apple Inc. BRCM2070 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
    Apple Inc. Apple Internal Keyboard / Trackpad

    Gatekeeper: ℹ️
    Mac App Store and identified developers

    Kernel Extensions: ℹ️
    /System/Library/Extensions
    [not loaded] com.Cycling74.driver.Soundflower (1.4.3) [Click for support]
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungComposite (1.2.53 - SDK 10.6) [Click for support]
    [not loaded] com.rogueamoeba.InstantOn (6.0.2 - SDK 10.6) [Click for support]

    /System/Library/Extensions/InstantOn.kext/Contents/PlugIns
    [not loaded] com.rogueamoeba.InstantOnCore (6.0.2 - SDK 10.6) [Click for support]

    /System/Library/Extensions/ssuddrv.kext/Contents/PlugIns
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungACMControl (1.2.53 - SDK 10.6) [Click for support]
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungACMData (1.2.53 - SDK 10.6) [Click for support]
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungMTP (1.2.53 - SDK 10.5) [Click for support]
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungSerial (1.2.53 - SDK 10.6) [Click for support]

    Problem System Launch Agents: ℹ️
    [killed] com.apple.accountsd.plist
    [killed] com.apple.bird.plist
    [killed] com.apple.CallHistoryPluginHelper.plist
    [killed] com.apple.CallHistorySyncHelper.plist
    [killed] com.apple.coreservices.appleid.authentication.plist
    [killed] com.apple.icloud.fmfd.plist
    [killed] com.apple.nsurlsessiond.plist
    [killed] com.apple.SafariNotificationAgent.plist
    [killed] com.apple.secd.plist
    [killed] com.apple.security.cloudkeychainproxy.plist
    [killed] com.apple.spindump_agent.plist
    11 processes killed due to memory pressure

    Problem System Launch Daemons: ℹ️
    [killed] com.apple.awdd.plist
    [killed] com.apple.coresymbolicationd.plist
    [killed] com.apple.ctkd.plist
    [killed] com.apple.diagnosticd.plist
    [killed] com.apple.ifdreader.plist
    [killed] com.apple.nehelper.plist
    [killed] com.apple.nsurlsessiond.plist
    [killed] com.apple.sandboxd.plist
    [killed] com.apple.softwareupdated.plist
    [killed] com.apple.sysmond.plist
    [killed] com.apple.tccd.system.plist
    [killed] com.apple.wdhelper.plist
    12 processes killed due to memory pressure

    Launch Agents: ℹ️
    [loaded] com.citrix.AuthManager_Mac.plist [Click for support]
    [running] com.citrix.ReceiverHelper.plist [Click for support]
    [running] com.citrix.ServiceRecords.plist [Click for support]
    [running] com.hp.devicemonitor.plist [Click for support]
    [loaded] com.hp.messagecenter.launcher.plist [Click for support]
    [running] com.hp.productresearch.plist [Click for support]
    [loaded] com.oracle.java.Java-Updater.plist [Click for support]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer.plist [Click for support]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer_desktop.plist [Click for support]

    Launch Daemons: ℹ️
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist [Click for support]
    [loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist [Click for support]
    [loaded] com.oracle.java.Helper-Tool.plist [Click for support]
    [failed] com.rogueamoeba.hermes.plist [Click for support]
    [loaded] com.skype.skypeinstaller.plist [Click for support]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer_service.plist [Click for support]

    User Launch Agents: ℹ️
    [loaded] com.adobe.ARM.[...].plist [Click for support]
    [loaded] com.nchsoftware.wavepad.schedule.LikeSurvey.plist [Click for support]

    User Login Items: ℹ️
    iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    BitTorrent Programma (/Users/[redacted]/.Trash/BitTorrent.app)
    AdobeResourceSynchronizer Programma Hidden (/Applications/Adobe Reader.app/Contents/Support/AdobeResourceSynchronizer.app)

    Internet Plug-ins: ℹ️
    LogMeInSafari64: Version: 1.0.586 [Click for support]
    OVSHelper: Version: 1.1 [Click for support]
    Default Browser: Version: 600 - SDK 10.10
    Silverlight: Version: 5.1.30514.0 - SDK 10.6 [Click for support]
    FlashPlayer-10.6: Version: 16.0.0.305 - SDK 10.6 [Click for support]
    LogMeIn: Version: 1.0.586 [Click for support]
    DivXBrowserPlugin: Version: 2.2 [Click for support]
    Flash Player: Version: 16.0.0.305 - SDK 10.6 [Click for support]
    LogMeInSafari32: Version: 1.0.586 [Click for support]
    QuickTime Plugin: Version: 7.7.3
    SharePointBrowserPlugin: Version: 14.3.9 - SDK 10.6 [Click for support]
    iPhotoPhotocast: Version: 7.0 - SDK 10.8
    JavaAppletPlugin: Version: Java 8 Update 31 Check version

    3rd Party Preference Panes: ℹ️
    Flash Player [Click for support]
    Java [Click for support]

    Time Machine: ℹ️
    Skip System Files: NO
    Mobile backups: OFF
    Auto backup: NO - Auto backup turned off
    Volumes being backed up:
    Macintosh SSD: Disk size: 120.47 GB Disk used: 98.02 GB
    Destinations:
    Time Machine Backups [Network]
    Total size: 499.52 GB
    Total number of backups: 31
    Oldest backup: 2014-01-03 03:11:35 +0000
    Last backup: 2014-03-02 16:22:04 +0000
    Size of backup disk: Excellent
    Backup size 499.52 GB > (Disk size 120.47 GB X 3)

    Top Processes by CPU: ℹ️
    12% mds
    12% WindowServer
    0% com.apple.WebKit.Networking
    0% ocspd
    0% coreaudiod

    Top Processes by Memory: ℹ️
    137 MB com.apple.WebKit.WebContent
    112 MB Safari
    47 MB iTunes
    32 MB WindowServer
    26 MB mds

    Virtual Memory Information: ℹ️
    69 MB Free RAM
    668 MB Active RAM
    603 MB Inactive RAM
    412 MB Wired RAM
    1.00 GB Page-ins
    1 MB Page-outs

    Diagnostics Information: ℹ️
    Mar 11, 2015, 01:43:25 PM Self test - passed
  • timoshatimosha    Moderator
    Jij gebruikt blijkbaar ook audio dingetjes van Rogue Amoeba zoals AirFoil, Audio Hijack, enz... Die dingen kan je best ook verwijderen.

    Voor het overige is die MacBook Air nogal vernaggeld met van alles en nog wat. Ik zou je aanbevelen om OS X 10.10.2 met de full installer uit de Mac App Store helemaal opnieuw te installeren.
  • Dat van Rogue stond er al op, ik heb hem overgenomen van mijn broer.. Maar daar heb ik al 2 jaar nooit problemen mee gehad verder.. Het was gewoon van de 1 op de andere dag dat dit probleem kwam..

    Als ik naar de bestandjes van Rogue zoek, vind ik niks in Finder, weet je misschien hoe ik dat kan verwijderen? (ik ben echt een nul in dit soort dingen). Daarna idd maar OS X opnieuw erop zetten..
  • March 2015 aangepast
    Even een update: Het probleem is verholpen! Plotseling deed het geluid het weer, nadat ik een keer de mac dichtklapte en weer openklapte.. (overigens had ik wel OS X Yosemite geheel opnieuw geinstalleerd, maar hierna deed ie het nog steeds niet, ik moet wel zeggen dat het in de dagen daarop was dat ie 't weer deed..) Ik wil jullie allen bedanken voor jullie snelle hulp en advies met in het bijzonder Timosha! :)
  • timoshatimosha    Moderator
    Goed dat het opgelost is. ;-)

    //slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.