Airport Time Capsule icm NAS en gekoppelde HDD

March 2015 aangepast in Airport en netwerken
Hallo,

Afgelopen week een Airport Time Capsule gekocht en vervolgens tegen wat uitdagingen aangelopen. Ik heb reeds veel gezocht, maar geen passend antwoord gevonden op een paar vragen.

Mijn hardware:

UPC TC7200 modem/router (2,4GHz)
Airport Time Capsule (ATC - nieuw)
Synology DS214 NAS
Macbook Pro retina late 2013 Yosemite

SETUP
- de ATC heb ik met een ethernetkabel verbonden met één van de vrije poorten van de UPC TC7200
- TC in DHCP en NAT gezet - de TC7200 in bridge-modus
- de twee simultaan wifi-netwerken 2,4GHz en 5GHz van de ATC heb als zodanig herkenbaar gemaakt
- de NAS/Diskstation is (en was al) met een ethernetkabel verbonden met een andere vrije poort in de TC7200

Met Time Machine vanaf de Macbook een reserve-kopie maken naar de ATC via 5GHz gaat op dit moment goed, althans: schijf wordt gevonden, kopie start, dus ik verwacht geen verdere problemen hier, maar ik wil de complete kopie (bijna 1TB) op later moment maken, dus heb 'm vooralsnog onderbroken.

Voorheen kon ik probleemloos via wifi (2.4GHz) een Time Machine kopie maken naar een dedicated map op de NAS. Vanaf de NAS kopieerde ik die map weer periodiek naar een aan de NAS gekoppelde externe HDD.

1. Nu kan ik de NAS (via ATC netwerken 2,4 en 5) helaas nergens meer terugvinden, hoe komt dit ? Is het niet mogelijk om met de ATC als wifi-ingang via de UPC TC7200 in bridge-mode bij m'n NAS (en eventueel daaraan gekoppelde schijven) te komen?

2. Is het (dan of dus) noodzakelijk om de NAS direct aan de ATC te hangen en welke issues kan ik dan nog verwachten?

Het zijn waarschijnlijk redelijke beginners-vragen, maar nergens vind ik nou precies hoe ik dit aan moet pakken zonder de hele boel vast te laten lopen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Reacties

  • Hulp uit andere hoek gehad, inderdaad NAS rechtstreeks op ATC aangesloten en DiskStation/NAS inhoud is prima te vinden en te gebruiken. Ik heb echter een HDD aan de ATC gehangen via USB. Daarop zou ik graag periodiek de TimeMachine backup naartoe willen kopiëren. Ik zie de schijf in Finder via TimeCapsule, maar kan de naam (NONAME) niet veranderen en ik kom er ook niet achter hoe ik dan een periodieke kopieer opdracht kan geven (zoals ik dat in het DiskStation zelf wel kon opgeven). Iemand ?
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2015 aangepast
    1) Formatteer (bij Apple heet dat "wissen") die externe HDD opnieuw in HFS+ met de gewenste naam. Hier heten die "AirPort HD";

    2) Op de TC zelf kan je geen opdrachten geven om de sparsebundle(s) periodiek te kopiëren. Met het oeroude Unix rsync lukt dat wel. Helaas is rsync een CLI (Terminal) programma met oneindig veel parameters. Ik gebruik daarom voor die doeleinden Syncovery:

    https://www.syncovery.com

  • March 2015 aangepast
    Hai, bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken naar dat syncovery. Omdat de aansluitingen van de HDD/NAS nogal onhandig (lees netjes) zijn weggewerkt, was het lastig om de HDD even aan de MBP te hangen voor een format. Dat heb ik dus via de NAS zelf gedaan op normaal FAT formaat (waardoor hij zichtbaar werd, eerst was het nl een NTFS-format).

    Ik begrijp nu van je dat het mogelijk is de schijf alsnog (via de TC-configurator) te formatteren/wissen. Ook dat zal ik dan even bekijken, dat NONAME smoelt niet echt in m'n setup haha : )

    Nogmaals bedankt !
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2015 aangepast
    Een Time Capsule draait op NetBSD Unix. NetBSD kent geen NTFS, alleen HFS+ en FAT32. FAT32 is het slechts mogelijke formaat voor een TC gelet op de beperkingen van FAT32.

    Een externe HDD kan je niet wissen met AirPort Utility. Dat ga je op een andere manier moeten doen.

    In plaats van Syncovery te gebruiken kan je ook eens proberen om de interne TC HDD te archiveren. Heb dat nog nooit gebruikt en dus geen ervaring mee.


  • De USB poort op de TC is vrij traag. Je zou kunnen overwegen om je USB schijf direct op je NAS aan te sluiten als je een backup van de data op de NAS wilt maken. Synology heeft wel een schedulebare backup app.
  • Hai,

    Je bedoelt dan dat de NAS de TimeMachine backup vanaf de Time Capsule haalt en zelf wegschrijft of dat ik de NAS als schijf aanwijs voor de backup ?

    Voor ik afgelopen week de TimeCapsule kocht, liet ik de TimeMachine backup al rechtstreeks (via WiFi) op de NAS zetten. Echter, toen ik 'm een tijd geleden een keer terug wilde zetten ivm een probleem (wat ik later anders kon oplossen overigens) lukte dit niet vanaf de NAS. Nu moet ik zeggen dat ik daarna ergens had gelezen dat je voor het terugzetten van een TM backup de Macbook bedraad moet aansluiten op de NAS/TimeCapsule ? Klopt dit ? Dat zou de reden kunnen zijn dat het terugzetten van de backup destijds niet lukte, ik probeerde het (wist ik veel) wireless te doen.

    Nu wel weer ander aardigheidje:
    Heb vanmiddag de positie van de TC iets verbeterd, hij staat in een kast midden in de kamer met modem/NAS/HDD's/TV etc alles erin. Ik heb nu de TC twee planken hoger gezet om de interferentie met de andere apparatuur te minimaliseren. Alles (NAS/modem/HDD) weer aangesloten zoals daarvoor met alleen een CAT6 ipv CAT5e kabel tussen modem en TC (had 2 meter nodig ipv anderhalf).

    Zie ik nu m'n NAS/Diskstation helemaal niet meer in Finder staan en via 'Ga' en dan server inloggen pakt ie niet (...)

    Fijn zo'n hobby : )
  • Don't ask me how, maar Diskstation toch weer in de Finder zichtbaar gekregen en werkt naar behoren. Om de externe HDD op journalled te formatteren, zal ik toch eens kijken of ik 'm eraf kan halen, gaat gewoon beter werken denk ik.
  • En nog aanvullend (kreeg even bezoek): de externe HDD is USB3.0 en de TC natuurlijk slechts USB2.0 maar dat is op zich geen issue, aangezien de schijf alleen maar periodiek de backups hoeft op te slaan. Het is dus geen schijf waarop actief gewerkt zal gaan worden.
  • "Dat zou de reden kunnen zijn dat het terugzetten van de backup destijds niet lukte, ik probeerde het (wist ik veel) wireless te doen."

    Via ethernet of draadloos (Wifi) maakt niet uit. Voor het maken van de allereerste complete Time Machine backup wordt aangeraden om dat via ethernet te doen omdat dat sneller gaat.
  • Wel apart dat het niet lukte dan. Hopelijk gaat het via de AirportTimeCapsule wat beter als het ooit nog eens nodig mocht zijn. Ik kan wel vast zeggen dat m'n WiFi snelheid in huis bijna verdubbeld is ten opzichte van de UPC-router die nu in bridge staat.
Log In of Registreer om te reageren.