PDF bestanden worden ongewenst automatisch opgeslagen

January 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een Macbook Pro ( daarvoor een windows pc) met daarop Yosemite.
Ik heb gemerkt dat de PDF's die ik heb geopend automatisch worden opgeslagen onder " downloads" en "mijn bestanden" in de Finder. Ik heb dus niet cmd s gebruikt of wat dan ook extra gedaan, alleen maar geklikt om ze te openen. Aan het eind van zo'n sessie zit ik dan met een enorme hoeveelheid PDF's die ik helemaal niet wil bewaren. Ik moet ze dan stuk voor stuk wissen want ik heb natuurlijk ook PDF's zie ik wel wil bewaren, dus de map downloads in één keer wissen is geen optie. Ik heb adobe niet apart geïnstalleerd, en de laptop is nog zo nieuw dat ik er nog niet veel mee heb gedaan.
In Safari vind ik alleen een optie om in te stellen wanneer de download lijst ( die onder het symbool op de statusbalk ) wordt verwijderd ( meteen, na een dag ) maar dat betreft alleen die lijst; de downloads zelf blijven gewoon staan, ook na een dag en ook als Safari afgesloten is geweest.
Voor de goede orde, ik merkte dit bij PDF's van de site van de Provincie, die ik heb geopend door er met mijn externe muis op te klikken.
Kan iemand mij vertellen waar en hoe ik kan instellen dat geopende PDF's niet automatisch worden opgeslagen, maar alleen als ik daar expliciet opdracht voor geef ?

Bij voorbaat mijn dank.
Joop

Reacties

  • Hoe open je de linkjes met de PDFs precies? Gewoon klikken? Of doe je iets speciaals?
  • Niets speciaals volgens mij, 1x klikken met de linker muisknop ( compaq muis).
    Behalve de scrollrichting heb ik in de muisinstellingen niets veranderd.
  • Ik begin te denken dat dit wordt veroorzaakt door de PDF zelf; het gebeurt nl zoals gezegd bij PDF's op de site van de Provincie, ook de PDF's op de site van de gemeente gaan naar de downloadlijst, maar ik open zojuist een PDF op de site van de Belastingdienst en dat openen lukt, maar hier gaat niets naar de downloadlijst!
    Ik zie wel dat de PDF's die meteen worden opgeslagen worden getoond in voorvertoning ( daar doe ik niets extra's voor, dat gebeurt gewoon) en de PDF van de Belastingdienst opent gewoon in hetzelfde tabblad.
    Joop
Log In of Registreer om te reageren.