Virus op mijn MacBook?

January 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo, ik had gister wat gedownload. Nu krijg ik elke keer als ik op iets klik in mijn safari, dat ik reclame krijg van mackeeper of allemaal andere soorten rare reclame in een nieuwe tapblad.
er staat nu op mijn safari ook niet meer 'zoek met google' maar 'zoek met bing'

wat kan ik hier aan doen?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    January 2015 aangepast
    Download en installeer AdwareMedic en laat dit progje die troep verwijderen:

    http://www.adwaremedic.com/index.php

    Een virus is dit niet, wel adware. Klik in de toekomst niet meer op elk knopje waar "gratis" op staat.

    Wat Google betreft: zet in de voorkeuren van Safari de zoekmachine terug op Google. Succes gewenst. ;-)
  • Hier moet ik even aan toevoegen :
    We noemen het adware, maar eigenlijk is het gewoon een extension wat je op je safari installeer.
    Maar het blijf irritant.

    extension is mee geinstalleerd met software x.
    En meestal is er keuze of je iets wil mee installeren.
    Vaak zie je ook dat de keuze er is om je standaard zoek pagina te veranderen.

    Dus als je iets gratis download. Let goed op.
    En als er iets met safari raars gebeurd. kijk bij de extension ;)
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2015 aangepast
    @klaver4

    We noemen het adware omdat er naast Safari extensies ook nog Launch Daemons en Property Lists worden geïnstalleerd. Dus, eigenlijk is het niet altijd "gewoon" een extensie maar iets meer (dat een onervaren gebruiker niet altijd kan verwijderen).

    Voorbeeld (uit een willekeurige EtreCheck log):
    User Launch Agents: ??
    [loaded] com.genieo.completer.download.plist Adware! [Remove]
    [loaded] com.genieo.completer.ltvbit.plist [Support]
    [running] com.genieo.completer.update.plist Adware! [Remove]
  • @timosha

    Is dat in dit geval ook zo of is het gewoon een extension wat word geinstalleerd.
    Vind vaak dat adware maar te vaak ongepast word gebruikt :)
  • De Engelse verzamelnaam is 'malware'.
    In het Nederlands dekt 'rotzooi' de lading.
    Het is functionaliteit waar je NIET om gevraagd hebt, of het nu alleen een Safari extensie is of een hele riedel lauch demons, het blijft ongevraagde rotzooi.
Log In of Registreer om te reageren.