Internetverbinding iMac valt op willekeurige momenten weg, wifi uit en aan herstelt internet

July 2014 aangepast in Airport en netwerken
Hallo allemaal,

Ik heb een Airport Extreme (4e gen) waarom mijn modem in bridge is aangesloten. Alle apparaten in mijn netwerk (MacBook, iPhones en iPad) werken prima, maar van mijn iMac valt op schijnbaar willekeurige momenten (ca. iedere 10 a 15 minuten) de internetverbinding weg.

Het uit- en aanzetten van mijn wifi op de iMac zorgt er dan voor dat het internet weer werkt. De verbinding met de Airport lijkt in stand te blijven maar wanneer ik het aiportconfiguratieprogramma start, kan het mijn Airport niet vinden (op de MacBook wel gewoon). De verbinding met de wifi lijkt overigens gewoon prima! (Gewoon continu vier 'boogjes').

Herkent iemand dit probleem en is er wellicht iemand een oplossing? Ik zit met mijn handen in het haar...

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Is die "modem" , die blijkbaar in brugmodus aangesloten is, écht een "modem"? Een modulator-demodulator dus. Of is het een modem/router? Een modem (aangesloten op het WAN) en een router in één behuizing?
  • July 2014 aangepast
    Een oplossing voor WiFi problemen op je iMac kan ook zijn om een ethernetkabel te gebruiken. Dat levert nog steeds de meest betrouwbare netwerkverbinding. Als je geen kabel wilt/kunt trekken kun je nog denken aan een Homeplug setje. (Maar dat is een stuk minder betrouwbaar dan een gewone kabel.)

    http://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/
  • Staat op de modem in brugmodus misschien de wifi functie nog aan?
    Ik heb een soortgelijk probleem gehad en de oplossing was die wifi functie uitschakelen.
    Blijkbaar deelt deze ook nog IP adressen uit en als deze gelijk zijn met die van je Airport dan gaat het mis.

  • Ben benieuwd wat MisterDaan heeft gedaan om zijn probleem opgelost te krijgen, ik heb nl. hetzelfde probleem....
  • Hij heeft een ethernetkabel gebruikt en is sindsdien van zijn probleem af. :-)
  • Dank voor alle reacties.

    Het is inderdaad een modem en router in één. Ik heb deze zelf in brugmodus gezet en de DHCP uitgezet. De kabels zijn allemaal goed aangesloten (ik ben niet gek en bovendien werkt bijvoorbeeld de MacBook van mijn vrouw prima) en het wifi-bereik is uitstekend. De wifi op de modem/router is uitgeschakeld.

    Vorige week was ik het uitvallen zo zat (iedere keer de wifi uit en weer aan...) dat ik zowel de modem als de Airport een factory reset heb gegeven. Na alles weer opnieuw ingesteld te hebben, lijkt het probleem zich nu opgelost te hebben. Géén ethernetkabel gebruikt dus ;).

    Overigens las ik o.a. op het forum van Apple dat dit probleem vaker voorkomt... De reden dat ik het probleem trouwens niet direct bij mijn iMac leg, is dat mijn buurman die mijn internet deelt hetzelfde probleem wel eens heeft op zijn MacBook Air. Alle mensen die hetzelfde probleem hebben wil ik dus zeggen: het ligt waarschijnlijk aan je modem of je Airport Extreme...
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2014 aangepast
    Ik heb niet geschreven dat je gek bent. ;-)

    Normaal zet men de primaire router, dat is de router die, intern of extern verbonden is met de modem, niet in brugmodus. De primaire router is de router die het WAN IP-adres en DNS-adressen ontvangt van de modem.

    De secundaire router(s) zet men wel in brugmodus. De secundaire router haalt dan ook de DHCP-adressen van de primaire router op. In jouw configuratie kunnen er DHCP/DNS/NAT problemen ontstaan.

    Hier een voorbeeld hoe dat bij mij werkt. Beide routers hebben hetzelfde Wi-Fi SSID's maar verschillende frequenties (op 2.4 en 5GHz). Er onstaat dan een roaming WLAN.

    Succes verder ;-)



  • Zoals Timosha het heeft uitgelegd zit het bij mij ook...... 2x AirPort Express aangesloten op een Speedtouch 546 modem router. Router deelt DHCP uit en de AirPorts staan in Bridge op verschillende kanalen in beide banden. 1 AirPort staat ook nog eens middels een Dovolo powerline aan de andere kant van de woning. Wel heb ik de AirPorts een statis IP adres gegeven, just in case. Resultaat: prima 2,4 en 5 Ghz verbinding in heel de woning op ALLE ook niet Apple apparaten en je kan heel het huis rond lopen met je iPad terwijl ie netjes aanmeld op het sterkste signaal. Alleen zien mijn overzicht in het congifuratieprogramma er zo uit als in de bijlage.
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2014 aangepast
    @Frank1964

    Ik heb de secundaire router (AirPort Extreme) uiteraard ook een statisch IP-adres gegeven buiten de DHCP range van de DHCP server van de primaire router (Time Capsule).
  • Heb dit probleem ook al heel lang en heb alle online aangeboden oplossingen zonder succes geprobeerd. Tot vandaag! Een Airport Time Capsule aangeschaft en daarop zowel het 2,54 als 5 Ghz netwerk geactiveerd. Als een zonnetje. iPhones 4, oude printer en twee FritzBox repeaters gaan via 2,4 en het 5 Ghz giert in z'n eentje door het huis en kantoor en bedient de iPad Mini's, iPhones 5 en de iMac's. Wat een opluchting. 't Is even investeren (heb de capsule met 3Gb opslag), maar veel ergernis wordt nu voorkomen. Ook qua backup. De NAS van Netgear vloog er altijd uit met die instabiele verbindingen, maar dat is nu ook over. Pfffff.
  • Ik heb een KPN glasvezelmodem.
    Werk via WiFi.
    Geen Airport Express/Time Capsule.

    Op mijn IPAD geen problemen.
    Ook met andere apparaten geen enkel probleem, maar op mijn IMAC des te meer.
    Meestal na het opwekken uit de sluimerstand geen internetverbinding mogelijk.
    WiFi uit/aan helpt niet.
    IMAC uit/aan vaak wel, maar ook niet altijd.
  • Bij ons heeft iPhone, iPad etc altijd goed gewerkt met wifi behalve de iMac.

    Ik heb 3x Airport Express (3 verdiepingen) bedraad aangesloten op een KPN modem (glasvezel) en nadat ik alle 3 op Bridgemodus heb gezet met een statisch IP-adres werkt het prima. Bedankt Timoha!
  • Wat is het voordeel van een statisch IP-adres als de Airport toch al in bridge staat ?
  • Finder
    Ga
    Computer HD
    Bibliotheek
    Preferences
    System config
    Cmd a
    Alles naar prullenmand
    Vervolgens herstarten
    ...bouwt ie alles opnieuw op!
    That's the way to do iT!
  • Bedankt @Hmp; dit heeft bij mij geholpen en is tenminste te doen voor een leek, zoals ik. Moest om de halve minuut Wifi uit en aan zetten; dat is nu over. Heb net een nieuwe Macbook Air en alleen hierop deed zich dat probleem voor. Niet op onze iPhones, iMac of iPad.
  • Hmp,

    Nu ben ik niet te beroerd om eens iets te proberen.
    Ik heb namelijk ook nogal wat problemen met de internetverbinding op mijn Imac.
    Overigens nog geen jaar oud.
    Jouw tip komt mij wat rigoureus over. Er wordt namelijk wel een en ander over de heg gekieperd......
    Gewoon de hele inhoud van de map weggooien dus?
    En dan loop ik niet de kans dat mijn iMac ' toedeledokie' zegt?


  • Hi,

    Ook ik heb (alleen) met mijn Mac Air problemen met wegvallend wifi. Deze link gevonden en toegepast (waaronder tip van Hmp, maar dan niet de inhoud van de hele map.)
    http://osxdaily.com/2014/10/25/fix-wi-fi-problems-os-x-yosemite/
    Vooralsnog geen problemen meer ...
Log In of Registreer om te reageren.