Netwerkproblemen met OS X Yosemite

November 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
ik heb sinds yosemite netwerkproblemen met 3 Macs: Macbook pro retina (2013), Mac mini server (2010), iMac (2009).
machines verdwijnen uit netwerk overzicht en zijn niet meer benaderbaar met hun .local FQDN (via dns server op server met Yosemite server).
ook verdwijnen machines uit itunes home sharing of zijn niet meer zichtbaar in de remote app op iOS

Na uit en inschakelen wifi op macbook pro zijn ze soms weer even zichtbaar. De andere mac's zijn bekabeld verbonden door een TP-Link TL-SG2216 switch en het draadloos netwerk word door Airport extreme 5th gen verzorgd .

Andere systemen (oude 2006 mac mini met snow leopard, een NAS, mijn apple tv's) zijn en blijven ook zichtbaar.
backup naar time capsule failt omdat de TC niet gevonden wordt????

Iemand tips? (yosemite 10.10.1 )

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Ik vermoed dat dit probleem ook iets te maken heeft met een conflict tussen de "oude" Bonjour (aka mDNSResponder) en de nieuwe Bonjour (aka Discovery Daemon - discoveryd).

    1) Verwijder alle Apple TV's uit het netwerk. Het beste is om die van de stroom te halen;

    2) Zet op alle Macs in System -> Preferences -> Network -> TCP/IP -> Configure IPv6 op Link-Local only. Doe dat ook in de Airport Extreme;

    3) Sluit alle Apple TV's weer aan;
  • Gaan we proberen!
  • November 2014 aangepast
    itunes home shares verdwijnen nog steeds en systemen met .local in dns naam zijn niet te bereiken met een FQDN maar wel je een search domain (xxxx.local) in je netwerk settings zet en dan alleen de machine name gebruikt (ik heb bv een cacti server draaien wiens naam cact.xxxx.local (in dns) is, als je cacti.xxxx.local probeert te benaderen kan die niet gevonden worden, als je alleen cacti gebruikt doet hij het wel.) En dat is niet alleen m'n Cacti server maar ook de NAS en die wordt dus nu vaak niet gevonden (staan ook backups op, iTunes shares etc).

    Niet onoverkoombaar, maar toch ... Waarom? Werkte t/m 10.9.x gewoon op die manier. Zal ook wel met die 'oude' vs nieuwe Bonjour te maken hebben.
  • Ook een leuke: Screen sharing werkte 'vroegah' als je OF screen sharing aanzette in System Preferences -> Sharing OF remote management -> Computer settings -> VNC
    Nu alleen nog maar via Screen Sharing
  • Ik heb een heel ander netwerk "probleem". Na installatie van Yosemite zie ik mijn MBP ineens 5 keer in mijn netwerk, gezien vanaf mijn iMac. En op mijn MBP zie ik mij iMac 2 keer. Ik heb er tot op heden geen problemen mee maar irritant vind ik het wel.
Log In of Registreer om te reageren.