MacBook Pro leeggemaakt. Kan Mavericks niet installeren uit de Mac App Store.

November 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Help. Ik heb een macbookpro uit 2013 gekocht. De vorige eigenaar heeft hem leeggemaakt en ik moest het systeem even opnieuw installeren en dan wou ik het upgraden naar Yosemite. MAAR de appstore zegt dat maverick niet meer beschikbaar is ?? en ik zit nu zonder systeem ! Wat moet ik doen ?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    November 2014 aangepast
    OS X Mavericks is wel beschikbaar in de Mac App Store als je die OS X versie ooit hebt gedownload (en geïnstalleerd) met jouw App Store Apple ID.

    Heb je die Mac opgestart vanaf de recovery partitie? Dat doe je met cmd+R ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Lees het onderstaande KB van Apple eens:

    http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL&locale=en_US
  • Timosha, ik heb de macbook pro gister gekocht, de verkoper ging hem leegghalen met appeltje R om schijf te wissen, toen op een gegeven moment in beeld dat je OSX opnieuw kan installeren maar dat kon dan thuis want internet daar te traag zei hij. Ik nu 250 km verder en appstore vraagt apple ID en ik geef mijne. Maar nu blijkt dus uit je antwoord, dat ik de zijne moet hebben om opnieuw te installeren? En ook weer voor Yosemite?
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2014 aangepast
    Dan probeer eens of je OS X kan installeren met Internet Recovery. Start de Mac met Cmd + Option + R. Internet Recovery zou nu de OS X versie moeten installeren die met die specifieke Mac geleverd werd.

    Je moet de toetsen Cmd + Option + R wel ingedrukt houden tot er een draaiende wereldbol verschijnt. Doe je dat niet dan wordt er in Recovery Mode opgestart van de recovery partition.
  • Helaas ook bij Internet Recovery vraagt hij om ID volgens apple:

    Requirements for reinstalling OS X using Recovery
    Reinstalling OS X using Recovery requires broadband access to the Internet using a Wi-Fi or Ethernet connection. OS X is downloaded over the Internet from Apple when OS X Recovery is used for reinstallation. You must use DHCP on your Wi-Fi or Ethernet network to reinstall OS X using OS X Recovery.
    If you bought OS X from the Mac App Store, you may be prompted to enter the Apple ID and password you used to purchase OS X.
  • Kan het systeem bij verkoop niet op een ander apple ID worden gezet? dit lijkt mij iets waar meer menden tegenaan lopen
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2014 aangepast
    Dat kan. De koper moet dan inloggen met zijn/haar Mac App Store Apple ID en OS X uit de Mac App Store downloaden en installeren. Er wordt dan een recovery partitie aangemaakt gekoppeld aan het Apple ID van de koper. Dan eerst de OS X partitie wissen. In een Apple Store kan je het Apple ID ook laten omzetten. Of dat met Apple online ook kan weet ik niet.

    Jouw probleem is dat de OS X recovery partitie is aangemaakt met het Apple ID van de verkoper.

    Lees het onderstaande Apple KB:

    http://support.apple.com/kb/HT201065?viewlocale=nl_NL&locale=en_US
  • Beste moderator, bedankt voor alle hulp zo ver. Ben er moedeloos van, want ik kom niet voorbij het Apple ID en de verkoper reageert niet meer op telefoon, sms en mail....Ben ik al mijn geld kwijt of kan er iemand nog iets doen ?
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2014 aangepast
    Raar dat Internet Recovery ook niet werkt? Heb je écht Cmd + Option + R ingedrukt gehouden tot de draaiende wereldbol verschijnt?

    Je bent jouw geld in ieder geval niet kwijt. Dit probleem is zeer simpel op te lossen met de methode "nieuwe harddisk":

    1) Open de MacBook Pro;
    2) Verwijder de HDD;
    3) Installeer de HDD in een SATA behuizing;
    4) Sluit de SATA behuizing met de HDD aan een andere computer aan;
    5) Wis de recovery partitie;
    6) Installeer de HDD terug in de MacBook Pro;
    7) Internet recovery start nu automatisch op omdat er niets anders is om op te starten;

    Dit lijkt moeilijk maar dat is het niet. De hele procedure duur niet langer dan een paar minuten. Als je dat zelf niet kan dan vraag het aan een Apple reseller in jouw buurt.

  • Je hoeft de HD niet te verwijderen als je een USB stick kunt maken met de OS X installer erop. Daarvoor heb je wel een ándere Mac nodig, om zo'n stick te maken.
  • Ik heb de toetsen langer dan lang ingedrukt en ja ! Hij is nu mountain lion (en dus niet maverick) aan het installeren. Ik ben heel erg opgelucht en vooral heel erg blij met je adviezen. Kan ik vanuit Mountain Lion wel Yosemite installeren met mijn eigen apple ID ? Nogmaals super bedankt
  • timoshatimosha    Moderator
    Met Internet Recovery wordt de OS X versie geïnstalleerd waar het toestel mee geleverd werd. In jouw geval is dat dan Mountain Lion.

    Als Mountain Lion geïnstalleerd is kan je met jouw Apple ID OS X Yosemite gratis downloaden en installeren.
Log In of Registreer om te reageren.