Wachttijd na inloggen in Yosemite OS X

October 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Na (voor zover ik kan zien) probleemloze upgrade naar Yosemite op mijn MacBook Pro krijg ik direct na het inloggen een statusbalk die weliswaar in een seconde of 5 volloopt maar dus wachttijd betekent en dan pas doorstart (met het normale startscherm). Dit gebeurt iedere keer, zowel bij een warme restart als na afsluiten en opnieuw opstarten. Nooit gezien en irritant dat er sinds de upgrade sprake is van een 'opstarttijd'. Ik lees hier nergens iets over in de fora; wat kan ik hieraan doen?

Reacties

  • Ik heb hetzelfde probleem, sinds deze "update" is alles irritant traag: aanloggen, time machine, apps bijwerken, apps die niet willen sluiten.
    Het lijkt wel microsoft.
  • October 2014 aangepast
    idem hier ! De upgrade naar Yosemite is blijkbaar gelukt maar mijn MacBookPro is
    tergend traag geworden bij het aanloggen en bij het openen van een programma blijft het icoontje eerst een tijdje op en neer dansen vooraleer het programma te openen. Irritant en zeker geen verbetering ! Dit zijn we niet gewoon van Apple.
  • Op beide mac's zelfde scherm.
  • Meer lotgenoten dus, maar niemand kent de oorzaak en de remedie?
  • Bij mij hetzelfde probleem, minder snel opstarten met eerst dat grijs balkje...
  • Ik heb bij mijn MPB van 2011 veel verbetering door EtreCheck
    te draaien:

    http://www.etresoft.com/etrecheck

    De meldingen die er dan uitkomen opgelost en dan werkt (bij mij althans) alles veel vlotter.
    Ongebruikte en dus gefaalde LaunchDeamons, LaunchAgents enz...
  • Sinds het downloaden van Yosemite duurt het 1:46 minuten vanaf het opstarten van de MacBookPro tot op het ogenblik dat ik een programma kan gebruiken.
    Is er iemand die hier de reden van kent en er een oplossing voor heeft ?
  • Yosemite : een drama. Mac Pro 2013 3,5 GHz 6-Core Intel Xeon E5, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Windows 10 heeft zich vermomd als OSX 10.10. Zwarte schermen (ipv blauw), finder die niet meer werkt, allerlei programma's die stoppen zonder melding te maken van problemen, het fatsoenlijk afsluiten van de mac kan ook niet meer, herstarten evenmin en ga zo maar door. En inderdaad, het opstarten duurt lang. Waar blijft de update, of eigenlijk moet ik zeggen, waar blijft de schadevergoeding. Want dit kost me een hoop productietijd. Wat een afgang voor Apple.
    Maar goed, een oplossing heb ik niet, evenmin als het mobiele nummer van Tim Cook. Wie wel ?
  • timoshatimosha    Moderator
    @iPaul24

    Ook op een Mac Pro Mid 2012. Op het Apple Mac Development forum staat een topic over de crashende Mac Pro 2013 met Yosemite. Op dit ogenblik is er helaas niets aan te doen.
  • October 2014 aangepast
    Heb AppleCare gebeld met het probleem van de wachttijd direct na het inloggen. De verklaring: "Dat hoort meneer, dat is nieuw in Yosemite. Na het ingeven van het wachtwoord krijg je tegenwoordig een statusbalk te zien. Daarin worden uw 'bestanden' geladen.".
    Maar de vorige versie van OS X (10.9) had dit niet...?
    "Toch wel hoor meneer, daar werden uw bestanden ook geladen, maar zonder statusbalkje."
    Hmmm... ik ervaar toch wel een duidelijk verschil, in vorige OS X 10.9 (Mavericks) startte mijn MacBook Pro 15' met SSD kaart (!) van begin 2013 meteen door, sinds de upgrade naar 10.10 zit ik 5 à 10 irritant lange seconden te wachten op een vollopend statusbalkje.
    "Toch hoort het hoor meneer, dat hoort bij Yosemite. Ieder Yosemite gebruiker heeft dat."
    Ooo? Collega hier op het werk heeft ook geupgrade van 10.9 naar 10.10 en klaagt niet over een statusbalkje (heeft het niet, herkent het niet):
    "Iedereen die werkt met OS X 10.10 (Yosimite) ziet dat statusbalkje bij een herstart of koude boot, meneer. Alleen vanuit de sluimerstand niet."
    Hmmm... dus is collega een jokkebrok?
    "Tja meneer, ik heb zelf ook 10.10 Yosemite zowel op het werk als thuis en ik heb ook dat statusbalkje. Het hoort er dus bij. Afhankelijk van de hoeveelheid bestanden en uw hardware (heeft u een SSD schijf? ...@#$%) duurt het 2 tot 5 seconden voor u aan de gang kunt met uw MacBook Pro. Bij mijn net aangeschafte Mac thuis zit ik ook een paar seconden te wachten voor het doorstart.".

    Tjonge, dat was een even makkelijk als onbevredigend antwoord... Windows 10 lijkt zich inderdaad vermomd te hebben als OS X 10.10. Maar och, mss went het wel. Verder werkt OS X 10.10 Yosemite op mijn MacBook prima, ook in combinatie met iPhone en iPad. De andere problemen zoals hierboven herken ik dus niet.
  • October 2014 aangepast
    Zie ook https://discussions.apple.com/thread/6605492 - 'Why is Yosemite showing a load bar when I boot up my Mac(s)?'
    (...) "Believe it or not, there is a "status bar" on the Mavericks as well. It's just the little pin wheel that goes around." (...)

    Like it or not, zo te zien heeft de AppleCare dus gelijk en mijn collega blijkt een jokkebrok... ;-)
  • Hopelijk komt er gauw een update! Het langzamer starten is irritant, evenals apps die niet willen sluiten en het regelmatig "vastlopen" waarvan ik dacht dat ik dat na het weggooien van de PC niet meer zou meemaken. Waar zit trouwens de "ctrl-alt-delete" op de Mac......?
  • timoshatimosha    Moderator
    @margafromned

    Als je een Mac met een eject toets hebt dan is CTRL+Eject ongeveer hetzelfde als Windows CTRL-Alt-Delete.
  • Handig, dankjewel! Nu maar hopen dat ik deze "oplossing" niet meer nodig heb als Apple die Yosemite ellende repareert...
  • timoshatimosha    Moderator
    @margafromned

    Niemand zal ontkennen dat er in Yosemite een aantal zeer irritante systeembugs zijn. Apps die "vastlopen" of niet willen sluiten ben ik nog niet tegengekomen. Over welke apps heb jij het dan?
  • Tot nu toe: iFinance, Safari, Finder....
  • Zojuist gepost in verkeerde topic, dus hier nogmaals.
    Ook hier het langzame opstarten, 22 seconden, op een MBA (2014).

    Mail die vastloopt, accuduur is dan wel weer beter geworden.
  • Beste Mac-ers,

    Enkele vertragingen zijn voorlopig op te lossen door de transparantie te verminderen.
    Werkt als volgt;
    Systeemvoorkeuren - Toegangkelijheid (beeldscherm) - Verminder doorzichtigheid.

    Heeft al bij verschillende mensen aanzienlijk verbetering gegeven.
    Proberen dus

    André
  • October 2014 aangepast
    Och, ik vind het opstarten van Yosemite wel mooi gaan.
    Door het balkje lijkt het waarschijnlijk langer dan het oorspronkelijk zonder dit signaal was, wat niets anders is dan een fraai uitziende service om te laten zien hoe ver het opladen is. De bovenstaande vastloop-problemen herken ik totaal niet. Bij mij werkt Yosemite op m'n iMac prima en ik heb er plezier in om mee te werken. Mensen die dergelijke problemen hebben zouden eerst hun eigen Mac eens moeten nakijken.
    Het ligt niet altijd aan het aangeboden systeem.
    In de huidige wereld moet alles maar sneller gaan. Hou toch op en als je dat wilt investeer dan in een Mac met fusion drive. Zorg ervoor dat je bureaublad LEEG is door je bestanden eens goed te organiseren, bijvoorbeeld een map NIEUW in FINDER waarin je de meest recente werkzaamheden plaatst. Hoe meer er op je bureaublad staat, des langer duurt het opstarten.
    Mijn bureaublad is bij afsluiten gewoon altijd leeg.
    Eenmaal opgestart werkt de Mac prima. Dankzij wat tips van deze informatieve site -die ik graag volg- zijn er ook enkele aardige verbeteringen (voor jezelf) uit te voeren of kom je achter een aantal prettige functies die je nog niet wist.
    Ik heb slechts één klacht momenteel: onder mijn foto's staan de gegevens ervan, bijvoorbeeld hoe groot hij is. Als ik dit verander door bijvoorbeeld de foto kleiner te maken dan veranderen de gegevens onder de foto niet mee of pas veel later.
    Dit was bij de voorganger van Yosemite echter ook al het geval en ik had gehoopt dat bij de update naar Yosemite dit verbeterd zou zijn. Helaas.
    Maar dat is dan ook alles; ik ben wel tevreden met Yosemite op mijn nog geen jaar oude iMac die door Yosemite het gevoel geeft weer splinternieuw te zijn. Een prachtig en absoluut stil apparaat. Moet je het gepuf en gehijg en geblaas van de HP van mijn partner naast me hebben...... en alle ellende van Windows (over wachttijden gesproken).
    Tel je zegeningen zou ik zeggen.
    Een Apple iMac is absolute fun en mijn trouwe digitale (stille) partner.
  • Beste Mac-kers.
    Yosemite op Mbp (2013) opgeladen.
    Helaas, het afsluiten (naar power-off) gebeurt nu in ruim 3 (drie) minuten en 55 seconden (en langer) ....
    Een miskleun ...
    Iemand een ge-Mac-kelijk idee om deze ergernis gezwind optelossen...
    Mvg
    Karel
  • @carolus:
    Je Mac laten slapen ipv afsluiten?
    Mavericks terugzetten?
  • Mijn Macbook draait zeer traag tot niet! sinds Yosemite en ik denk dat het door FileVault komt, die doet bestanden coderen.
    Deze kan ik niet uitschakelen omdat hij niet klaar is met coderen, hij geeft al 2 dagen aan " Resterende tijd berekenen..... mijn vraag is dan ook: HELP!!!
  • ik vermoed dat er "slechts" 4Gb werkgeheugen in steekt?
    IMHO: schakel Spotlight (tijdelijk ) volledig uit
    laat de machine dan zijn werk doen
    dan kan je beslissen om FileVault uit te schakelen en zal je weer lang moeten wachten
    tot dat klaar is.
    een lat werkgeheugen bijsteken, indien mogelijk, doet wonderen.
    bovenstaande komt uit mijn ervaringen.
    suc6
  • Inderdaad 4GB bedankt voor de tip gaat het proberen
  • Nu, ik heb 8GB en een 2,66 GHz Intel Core i7 processor. Ik dacht dat daar dus niet aan ligt. Waarschijnlijk is Yosemite gevoeliger voor allerlei ingeslopen foutjes in het systeem. Tijd om op te ruimen. Maar dat valt nog niet mee. Zelfs niet met EtreCheck, die best wat foutjes ontdekt heeft.
  • Zelfde probleem op mijn MacBook Pro uit 2010. Mavericks draaide prima, Yosemite was een ramp. Als laatste noodsprong voordat ik Mavericks ging terugzetten vanuit Time Machine nog een paar dingen gedaan:
    - aanwijzingen van deze pagina opgevolgd: http://www.appletips.nl/yosemite-mogelijke-oplossingen-voor-een-trage-mac/
    - de tip van Daniel (bedankt!) opgevolgd en Etrecheck gedraaid en Adware Medic.

    Computer is aanmerkelijk sneller / minder traag geworden. Voorlopig dus maar verder met Yosemite.
Log In of Registreer om te reageren.