Scannen op MacBook

October 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik heb sinds kort een nieuwe MacBook Pro Retina 15,4.
Als ik een scan maak van documenten met witte achtergrond is het wit op het gescande document grijs. Er zit als het ware een grijze waas over het document. Bovendien is het bestand zeer groot. Als ik één A4-tje scan naar een PDF-bestand is dit bestand 15 tot 20 MB.
Ik gebruik zoals aangeraden, de nieuwste software van Apple voor mijn Canon pixma MG 5250. Maak ik een scan met de HP Photosmart 6520 dan heb ik hetzelfde probleem, alleen dan is de achtergrond die wit moet zijn meer blauwgrijs.
Bij mijn oude laptop met Windows 7 had ik dit probleem niet.
Dit probleem is op internet meer gesignaleerd, maar nergens staat een duidelijk oplossing.
Hoe los ik dit probleem op ?
Bij voorbaat dank

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Geef nog even aan welke software je gebruikt om te scannen. Image Capture (Fotolader)? Iets anders?
  • Beste timosha,
    Omdat het een en ander voor mij nieuw is houd ik mij aan de door Apple aanbevolen software zoals die vermeld staat in de lijst: "OS X: printer- en scannersoftware die beschikbaar is om te downloaden". Dat is voor mij, "Canon MG5200 serie versie10.89.1.0".
    Met vriendelijke groet,
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2014 aangepast
    @Jan69

    Probeer eens om met Fotolader te scannen om een en ander uit te sluiten. Fotolader (Image Capture in het Engels) is standaard Apple software.

    Kijk ook na in System Preferences -> Printers & Scanner of de scanners goed geïnstalleerd zijn. Met die functie kan je ook scannen.
  • Beste timosha

    Scannen via fotolader of via instellingen -> printers & scanner blijft hetzelfde resultaat leveren. Een groot Pdf-bestand met een grijze/blauwe waas over het document (A4-tje).

    Pas las ik op internet (http://tweakers.net/productreview/52677/epson-stylus-sx535wd.html) een uitgebreide review van een Epson printer/scanner. Een van de minpunten was: "Scans in OSX gemaakt tonen wit als lichtblauw".
    Letterlijk staat hierover in het review: "Onlangs kwam ik tot een bizarre ontdekking. Als ik scans maak van documenten in OSX (of whatever met witte achtergrond) merk ik dat deze niet puur wit is maar zeer lichtblauw. Als ik in Windows scan met het voorziene programma van Epson is die kleurfout er niet. Blijkbaar schotelt de OSX-driver van Epson OSX een verkeerd kleurenschema voor. Ik ben geen held met ColorSync in OSX en heb het nog niet kunnen oplossen...".

    Ik heb een Canon - en een familielid een HP printer/scanner met hetzelfde probleem in OS X. Scannen in Windows geeft dit probleem niet.
    Omdat drie verschillende merken hetzelfde probleem geven trek ik hieruit de conclusie dat het probleem zit in de OS X software. Helaas heb ik, als nieuwe gebruiker van OS X, niet de kennis dit probleem op te lossen.
    Wie heeft voor mij de oplossing?
    Bij voorbaat dank
  • timoshatimosha    Moderator
    Voor de duidelijkheid. Apple produceert geen printer/scanners drivers voor OS X. Apple krijgt die drivers aangeleverd van de producenten van de printers/scanners. En stelt die dan beschikbaar in OS X. Dus, het is zeker geen OS X probleem.

    Neem eens contact op met de producenten van jouw printers/scanners.
Log In of Registreer om te reageren.