Optimale samenwerking? TC (vorige generatie), AirportExtreme, iMac

October 2014 aangepast in Airport en netwerken
Goeiemorgen,

Momenteel ben ik in het bezit van een TimeCapsule (platte, vorige generatie), een iMac (21,5inch medio 2011), een AirportExtreme (recente). Nu ben ik op zoek naar een "ideale" configuratie waarbij ik maximaal gebruik maak van het (wifi)-netwerk en de capaciteiten (mogelijkheden) van deze toestellen.

Momenteel is mijn TC aangesloten op internet via een kabel in de WANpoort en via een kabel is daar mijn iMac op aangesloten. Ik game nogal vaak en daarom denk ik dat een kabel sowieso beter is? Wat ik me dan wel afvraag is of ik het wifi signaal op mijn iMac moet afzetten of mag dat gewoon blijven aanstaan en neemt die automatisch het bekabelde signaal?
Hoe sluit ik het best mijn AirportExtreme aan en waar plaats ik deze dan? Op 1e verdieping om overal een beter wifi-signaal te krijgen of evengoed in dezelfde ruimte dan de TC?
En neemt het Airportconfiguratieprogramma de honneurs waar of moet ik nog een of andere instellingen veranderen?
Kunnen deze toestellen eigenlijk gebruikt worden om een wifi-signaal te verbeteren of breiden die enkel het bereik uit?

Zoals jullie kunnen lezen is dit allemaal nieuw voor mij. Daarom alvast een dikke "dankuwel" op voorhand voor elke verstaanbare uitleg en tips !!!

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Ik heb ongeveer dezelfde toestellen (Time Capsule en Airport Extreme) en heb daar een roaming WLAN van gemaakt om het hele huis van 5 GHz dekking te voorzien.

    1) De Time Capsule is direct aangesloten op de kabel modem. Ik leg de nadruk op het woord "modem". Alle Wi-Fi en router functies in dat ding van de kabelboer zijn uitgeschakeld zo dat alleen de modem functie overblijft;

    2) De Time Capsule is de primaire router;

    3) De Airport Extreme staat op de eerste verdieping. Is aangesloten met een Ethernetkabel op de TC. De AE staat in bridged modus. De AE is dus de secundaire router en laat al het DNS en DHCP werk over aan de TC. De AE heeft een statisch IP-adres;

    4) Voor W-Fi hebben de TC en AE dezelfde SSID. Dus bv, "MijnWifi" voor 2.4 GHz en "MijnWifi (5 GHz)" voor 5GHz;

    Door deze configuratie is er dus een roaming WLAN ontstaan dat zelfs perfect werkt tot op de derde verdieping. De toestellen schakelen automatisch over op het sterkste acces point (TC of AE).

  • Mijn kabelboer is: Telenet (België). Ik zal eens moeten uitzoeken hoe ik alle wifi en router functies moet uitschakelen. Waarom moeten deze eigenlijk uitgeschakeld worden?

    De Extreme kan ik ook op de 1e verdieping zetten maar niet via Ethernetkabel op de TC. Wel is een utp-punt voorzien in elke slaapkamer. Dit gebruiken of dan toch wireless?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik heb alle router en Wi-Fi functies in de modem-router laten uitschakelen omdat ik wil dat de Time Capsule de primaire router is. En niet het een of ander prutsdingetje van een kabelaar die meestal ook nog problemen hebben met Bonjour (aka Multicast DNS aka mDNS) en UDP.

    Het beste is om de TC en AE te verbindingen via een Ethernetkabel (of UTP punt) dan loopt de verbinding tussen die twee op 1 Gb/s.
  • Beste Timosha,

    Heb ook een 5 ghz roaming netwerk. Opstelling net zo als bij jou. Router Ziggo ook
    uit laten zetten dus alleen modem. Time Capsule ac op het modem aangesloten.
    Staat in de meterkast in de hal. In mijn keuken Imac 5K draadloos verbonden.
    Haal constant 203 mbps ( ziggo alles in een extra ). Helaas is mijn 5 ghz in de woonkamer
    maar 20 mbps draadloos op mijn Air 2 dus kabel naar Airport Extreme ac in woonkamer.
    Apple TV ook maar gelijk via ethernet. Alles werkt perfect. Echter mijn iPhone 6 en
    mijn Air 2 schakelen niet over naar de Extreme in de woonkamer. Moet ik handmatig doen.

    Loop ik terug naar de keuken dan wordt het 5 ghz signaal zo slecht dat ik niet eens een
    speedtest kan uitvoeren. Dus weer handmatig naar de Time Capsule.

    Ssid, namen en beveiliging allemaal hetzelfde. Time Capsule DHCP en NAT. Extreme
    Statisch.

    Wat doe ik fout?

    Groet,

    Hans
  • Ps. ben er intussen achter dat een Macbook wel seamless roamt.
Log In of Registreer om te reageren.