Foutcode -36 bij leegmaken prullenmand

October 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik heb een 15" MacBook Pro van early 2011 met Mavericks.

Ik heb een probleem met het leegmaken van mijn prullenmand, dit probleem deed zich ook voor onder Mountain Lion en nu ook onder Mavericks. Het maakt niet uit of ik de prullenmand gewoon leegmaak of dat ik het doe met de optie "veilig leegmaken". Ik krijg de volgende foutmelding "De Finder kan de bewerking niet voltooien, omdat sommige gegevens in "Adele - 21 - AFFNNTEYE" niet kunnen worden gelezen of geschreven. (Foutcode -36)".

Voor alle duidelijkheid de prullenmand wordt voor ca. 95% gewoon leeggemaakt maar een bestand of 12 blijft in de prullenmand.

Wie kan mij helpen om dit probleempje op te lossen?

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Herstart je Mac een en probeer het nogmaals, worden ze dan wel verwijderd?
  • Dat heb ik al meerder keren gedaan (ik schakel elke avond mijn MacBook Pro uit) en dat geeft geen oplossing.
  • WesleyWesley    Beheerder
    Wat gebeurd er als je de option⌥-toets ingedrukt houdt terwijl je de prullenmand leegt?
  • timoshatimosha    Moderator
    Probeer het volgende eens. Open een terminal en geef het onderstaande commando in:

    cd ~/.Trash && rm -rf *
  • Wesley, er gebeurt niets.

    Timosha, Ik heb het commando gekopieerd en een return gegeven maar er gebeurt niets.
  • Heeft iemand nog een tip voor mij?

    Het is geen ramp dat ik de prullenmand niet geheel leeg krijg maar wel irritant.
  • timoshatimosha    Moderator
    Probeer eerst de schijfpermissies te herstellen met Disk Utility. Voer dan nog eens het commando cd ~/.Trash && rm -rf * uit.

    Als het nog niet werkt verwijst de prullenmand waarschijnlijk naar een corrupte .Trash directory van een extern medium. Een USB HDD of stick bijvoorbeeld.
  • timosha,

    helaas het werkt niet.
  • timoshatimosha    Moderator
    Zijn de bestanden die achterblijven in de prullenmand afkomstig van een extern medium?
  • Nee ze stonden op de interne harde schijf, zie onderstaande kopie.

    /Volumes/Bootcamp/.Trashes/501/ilse de lange here i'am2003 - Ilse DeLange - Here I Am front+inside
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat zijn Windows bestanden die door het een of ander programma vastgehouden worden. Start Bootcamp Windows op en probeer om de prullenbak in Windows leeg te maken.
  • Ik heb windows opgestart via VMware Fusion en daar de prullenmand leeggemaakt. Hier staan trouwens andere documenten dan in de prullenmand onder OSX.

    Als ik dan omschakel naar OSX dan is de prullenmand inderdaad leeg. Sluit ik dan VMware Fusion af dan is de prullenmand onder OSX weer gevuld met de niet te verwijderen documenten.

  • timoshatimosha    Moderator
    October 2013 aangepast
    Die bestanden staan op de Bootcamp partitie!

    Open in Windows een CMD prompt met Administrator rechten. Ga dan in de root van de C: schijf naar .Trashes\501 (cd .Trashes\501) en verwijder alles wat in die directory staat. Ga dan één level up (cd ..) en verwijder de sub-directory 501.

    Je kan dat ook in één commando doen met:
    rd C:\.Trashes\501 /s

  • timosha,

    Weer bedankt voor je reactie.

    Ik heb jouw tip geprobeerd uit te voeren en dat is mij gelukt ware het niet dat 501 niet bestaat maar 201 wel. Ik heb de actie uitgevoerd met de 201 en de prullenmand in OSX was leeg, ik blij, maar na afsluiten van VMware was de prullenmand weer gevuld.

    Het is om gek van te worden ik zal er maar mee moeten leren leven.
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2013 aangepast
    Ik ken VMWare Fusion niet omdat ik Parallels gebruik. Gebruik jij Windows vanaf een Bootcamp partitie in VMWare Fusion? Indien dat het geval is dan start de Mac eens op vanaf de Bootcamp partitie en doe de oefening nog eens.

    Je kan ook proberen om de volledige .Trashes directory te verwijderen met Windows.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.