Verhoging snelheid Airport Express

August 2014 aangepast in Airport en netwerken
Mijn provider heeft onlangs de levering van de internet-snelheid verhoogd van 100 naar 160 mbps. Ik heb daar niets van gemerkt en volgens de provider komt dat omdat de Airport deze laatste snelheid niet aan kan c.q. kan doorgeven. Wat is de oplossing? Mijn Airport is redelijk jong. Ik voel er niets voor nu alweer een nieuwe aan te schaffen.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    August 2014 aangepast
    De Airport Express is ook niet bedoeld als primaire router. Op de WAN poort (en LAN poort) is de maximale snelheid 100 Mb/s (zie plaatje). Bij de Airport Extreme (of Time Capsule) is dat dan 1.000 Mb/s.

  • August 2014 aangepast
    Dat is dus een constatering. Hoe gaan we verder naar een hogere snelheid?
  • timoshatimosha    Moderator
    De WAN/LAN bandbreedte van een Airport Express kan je niet verhogen. Dus zal je een Airport Extreme, Time Capsule of een andere router moeten gebruiken met een Gigabit WAN poort.
  • De vraag is of je er erg druk over moet maken. 100mbps is snel genoeg om van het Internet te downloaden. Het verschil ga je alleen zien als je een speedtest uitvoert naar een dichtbijgelegen server. Tijdens normaal gebruik zijn er nog andere bottlenecks in het spel die ervoor zorgen dat je de 100mbps niet vol krijgt.
  • Trouwens, ik heb een TimeCapsule, en ook die merkt de upgrade naar 160 MBPS NIET ... (ook niet tijdens speedtest). De corresponderende upgrade van de UPLOAD snelheid van 6 naar 10 MBPS is WEL zichtbaar ...

    @Pieterr ... misschien merk je het niet als je als enige gebruiker op een WiFi netwerk zit te surfen naar Internet. In mijn huishouden echter zijn er 4 Macs, een 3-tal iPads en nog 2 iPhones. Als die allemaal tegelijk aan het downloaden zijn, wordt het toch wel merkbaar hoor ... (ik zie dat ook als ik een Speedtest doe terwijl mijn vrouw bijvoorbeeld video aan het streamen is ...)
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2014 aangepast
    @Philip

    Hier klopt de bandbreedte wel min of of meer. Je moet een beetje spelen met de servers. De geografisch dichtstbijzijnde server is niet altijd de snelste.

    Ik heb de tests gedaan met een MacBook Pro op 5 GHz Wi-Fi. Het eerste plaatje is met een server in Luik (B). Het tweede met een server in Hoofddorp (NL).

    De primaire router is ook een Time Capsule (van de voorlaatste generatie).

  • August 2014 aangepast
    @Philip: Hoe doe jij die test? Via WiFi? Dan haal je de 160 Mbps ook niet, tenzij je erg dichtbij je router zit, en de juiste protocollen (ac ipv n/g) etc hebt ingesteld (zoals timosha hierboven gedaan heeft).

    De TS heeft bovendien een AirPort Express zonder AC support.

    http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31800-apple-airport-express-2012-reviewed?start=2

    http://www.apple.com/compare-wifi-models/
  • Dank aan allen. Ik kan er mee leven.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Adjep9

    Goed zo en succes verder. ;-)

    //slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.