iMac scherm gaat vanzelf op zwart

April 2014 aangepast in Hardware problemen
Hallo,
Mijn iMac uit november 2011 heeft al een aantal maanden een vervelend euvel. Het scherm gaat spontaan op zwart, maar alle programma's draaien op de achtergrond door. Hij gaat dus niet in de sluimerstand; alleen het scherm gaat op zwart. Daaraan voorafgaand flikkert het beeld steeds een beetje donkerder. Dit flikkeren kan soms uren uren voordat het scherm op zwart gaat. Áls het dan uiteindelijk gebeurt, kan ik met de aan/uitknop achterop (2x drukken) het scherm weer aanzetten en opnieuw inloggen. Maar de periodes tussen het optreden van het zwarte scherm worden steeds korter.
Ik heb een aantal maanden geleden cafeïne geïnstalleerd. Ik heb toen een paar maanden probleemloos kunnen werken. Maar het lijkt erop dat dit niet meer afdoende is. Hij gaat steeds vaker op zwart.
Ook het dimmen van de monitor helpt niet.
Het probleem lijkt zich vooral voor te doen als er veel gerekend moet worden. Ik draai Parallels met verschillende office-bestanden tegelijkertijd geopend. Dat kost nogal wat werkgeheugen.
Het probleem is bekend (er zijn verschillende soortgelijke problemen bekend en dit is een van de weinige die níet door Apple onderkend wordt), maar op fora lees ik nergens dé oplossing. Ik heb ook al gebeld met Apple en een bepaalde reset geprobeerd, maar ook dit is niet de oplossing.
Ik heb weinig trek (en ik kan het ook niet betalen) om een paar honderd euro uit te geven aan het vervangen van hardware als dat uiteindelijk toch niet de oplossing blijkt te zijn.

Ik zou graag willen weten of iemand dit precieze probleem herkent en wellicht weet wat hier wél de exacte oplossing of oorzaak is.

Groet,

Rinske

Reacties

  • Kijk eens op deze link:
    http://www.zdnet.be/nieuws/151171/apple-vervangt-grafische-kaarten-van-imacs-uit-2011-2012/
    waarschijnlijk zit jij dus met zo een defecte kaart.
    Wordt gratis hersteld/vervangen.
  • Ik heb nu het zelfde probleem, alles blijft werken maar het beeld is ZWART. ÉÉN keer drukken op de aan- uit toets daarna op de ctrl toest en het beeld is er weer.
    mijn mac is een mid 2011 en de videokaart is een AMD Radeon HD 6770M 512 MB
    deze komt niet in de lijst voor.
    Ik weet nog geen oplossing.

    Groet,
    Henk de Sain
  • July 2014 aangepast
    Hi Rinske, dit klinkt als een defecte backlight. Wat je kan proberen is even met een zaklamp op het scherm schijnen en kijken of je wat ziet.
Log In of Registreer om te reageren.