Investeren in oude iMac: ja of nee?

May 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo iedereen,

Om te beginnen zal ik eerst toegeven dat ik niet echt een Mac professional ben, hoewel ik al jaren een Imac heb. (Schaamte)

Ik heb een Imac mid 2007, 7.1, 2.4GHz Intel Core 2 Duo, 20 inch, 2 GB RAM

Deze werkte prima, maar ik runde nog OSX Leopard. (deels ook door onwetendheid, nooit een deftige upgrade gedaan)

Omdat ik mijn Iphone met IOS 7 niet meer kan configureren via de Mac en Spotify ook niet meer te draaien valt,
dacht ik toch te upgraden.

Ik ben in mijn vrije tijd ook een Adobe CS3 gebruiker.

Ik vermoed ook dat ik nu een probleem heb met mijn keyboard, aangezien deze steeds 'q' s invult waar ze niet moeten staan, dit eindeloos herhaalt met als gevolg een afschuwelijke Apple 'Funk' sound op repeat tot gevolg. Als ik het keyboard disconnect, stopt dit.

Mijn eerste plan was het volgende:

Extra RAM geheugen (2 GB, dan heb ik 4; om naar 6 te gaan met 1x2 en 1x4 wordt op andere fora meestal afgeraden?)

Snow Leopard (om van hieruit gratis via apple store te kunnen upgraden naar Mavericks)

Nieuw keyboard

Upgraden naar Mavericks is blijkbaar niet zo'n goed plan aangezien Adobe CS 3 niet draait op Mavericks.

Wat kan ik doen?

Het bij snow leopard houden zodat ik mijn cs3 kan draaien, spotify kan gebruiken en mijn Iphone kan connecteren of investeren in een nieuwe mac, maar dan moet ik ook een nieuw CS pakket aankopen, en dat is mega duur.

Ik weet niet goed of ik nog moet investeren in die Oude Imac, daar komt het een beetje op neer.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!



Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    May 2014 aangepast
    Als er met die iMac niet meer mis dan een slecht werkend toetsenbord kan je beter een nieuw toetsenbord kopen en upgraden naar OS X 10.6 Snow Leopard. De Snow Leopard installatie DVD's zijn nog steeds te koop bij Apple.

    Een RAM upgrade zou ik ook aanbevelen. Ik zou niet weten waarom een RAM-configuratie 1X2 GB + 1X4 GB niet zou werken als de stripjes dezelfde specificaties hebben. Ik heb dat ooit gedaan in een MacBook 2007 met de configuratie 1X1 GB en 1X2 GB. Nooit problemen gehad. Die MacBook werkt nog steeds (bij een van de kleinkinderen).
  • Hey Timosha,

    Bedankt voor je antwoord.
    Het probleem is een beetje dat ik niet zeker weet of het aan het keyboard ligt.

    Jouw suggesties lijken mij inderdaad ook de betere optie hier, als er idd niets anders mis is.

    Grts
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat keyboard probleem is makkelijk te isoleren. ;-) Sluit een ander toetsenbord aan om te testen. Mag desnoods ook een Windows toetsenbord zijn.
  • Bedankt voor de tips Timosha!

    Heb er eens een ander keyboard aangehangen en dat werkte prima.

    Na nog wat gezoek vond ik een tutorial om je keys te verwijderen en terug te zetten... guess what: ik typ op dit eigenste moment met m'n originele keyboard.
    Works like a charm! Hout vasthouden!

    Verder doet ie niets raars meer, fijn zo.
    Toch die zotte kosten gewoon vermijden en snow leopard aanschaffen denk ik.
    (en niet het verwende kind uithangen dat alles van het laatste nieuw wil, lol)

    Greets!

  • Een probleem met muis of toetsenbord kun je gemakkelijk verhelpen door de batterijen er even uit te halen en terug zetten. Mijn oude iMac van 2007 heb ik geüpgraded met 4 GB ram en verder niet . Staat nu bij mijn zus en draait als een zonnetje met mavericks.
  • Hey Wally,

    Leuk dat ie met Mavericks draait. Dit was ook mijn bedoeling, maar niet als ik daardoor geen CS3 of Office for Mac 2008 kan draaien.

    Anyway, ik heb te vroeg gejuicht.
    In de overtuigen dat mn keyboard ok was, heb ik het er laten aanhangen, maar plots werd mn Imac wakker en begon weer als een gek te 'funken'.

    Kan een keyboard error je Mac zonder 'aanleiding' uit z'n slaap halen?

    Ga er nog eens terug dat ander aanhangen en ns kijken of ie weer wakker wordt...
  • May 2014 aangepast
    Naar aanleiding van bovenstaande vragen een kleine opmerking ter overweging.
    Snow Leopard wordt niet meer ondersteund door (apple) geen veiligheidsupdates.
    wel Lion, Mountain Lion en Mavericks.
    Office 2008 voor mac wordt niet meer ondersteund door Microsoft.
  • Is je toetsenbordprobleem opgelost dan is het gezien het type processor in je systeem mogelijk om Mavericks goed te draaien.
    Een relatief kleine investering in je systeem lijkt mij een oplossing om niet alleen Mavericks te draaien, maar ook om een evt crash van je interne systeem HD op te vangen : Dit doe je door 1) een externe USB HD aan te schaffen ( een losse behuizing en HD naar eigen keuze erin is het goedkoopste) 2) programmaatje aanschaffen als SuperDuper of Carbon copy cloner om op die externe harde schijf een bootable copy van je interne HD te maken en tevens een bootable Mavericks ernaast, die misschien een vriend gratis heeft kunnen downloaden. 3) overwegen het ebook van Kissell : Take control of backing up your Mac aan te schaffen.
    Is dit gelukt, dan moet je bij het booten van je computer tijdens de opstarttune de wisseltoets ( onderste 2e van links) ingedrukt houden om te kunnen kiezen tussen de interne HD, of op de ext HD een kopie ervan bij crash, dan wel de bootable Mavericks.
    Je bent dan met je wat oudere systeem weer helemaal up-to-date en kan zowel je oude programma's draaien, als nieuwe op de Mavericks installeren en ook je bent crash bestendig, hetgeen mi elke computergebruiker zou moeten zijn.
    Veel succes
Log In of Registreer om te reageren.