Thuisdeling (HomeSharing) werkt niet goed op iPad

May 2014 aangepast in Airport en netwerken
Dit is mijn setup:
Mac Mini 2009 (Media Speler - OSX laaste versie). Deze is bekabeld verbonden met:
Time Capsule (laatste versie met nieuwste software). Deze is bekabeld verbonden met
Fritz!box 7390 (Standaard router van xs4all ism kabel). Wifi staat uit op fritzbox.
iPad 3 (laatste iOS). Via Wifi verbonden met TC
Apple TV 3 (via Wifi verbonden met TC)

Ik heb een uitgebreide iTunes bibliotheek en via HomeSharing kan (kon) ik alle films en tv series van mijn Mac Mini streamen naar mijn iPad. Sinds enige tijd merk ik echter dat dit slecht werkt. In de video app van mijn iPad wordt mijn Mac Mini herkend. ALs ik deze selecteer gaat het blauwe circeltje laden, echter als hij halverwege is, stopt hij. Pas na heeeeel lang wordt de content van mijn iTunes bibliotheek zichtbaar. Als ik echter een film wil afspelen, wordt deze niet geladen.

Op de Apple TV doet alles het wel naar behoren. Ook als ik op mijn MacBook Pro in iTunes kijk onder thuisdeling, kan ik de content van mijn Mac Mini wel afspelen.

Heeft iemand met een vergelijkbare opstelling dit probleem ook gehad en wat is er aan te doen? Graag geen oplossingen met 3rd party apps. Thuisdeling hoort te werken en blijkbaar zit er ergens iets niet goed in mijn configuratie.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Is die Time Capsule, die verbonden is met de FritzBox router, ingesteld als bridged router?

    Het probleem dat jij beschrijft kan te maken hebben met UDP en Bonjour (aka mDNS aka Multicast DNS) dat niet goed ondersteund wordt. De TC ondersteund die protocollen wel goed. Interferentie op het Wi-Fi kanaal kan ook zorgen voor problemen met UDP aangezien dit een connectionless protocol is zonder noemenswaardige foutcorrectie.
  • May 2014 aangepast
    Als je bibliotheek te groot is, werkt HomeSharing niet lekker vlotjes meer op je iPad, zoals je zelf al gemerkt hebt. Je kunt dan sneller films vinden en afspelen met een FileBrowser app op je iPad die via SMB toegang heeft tot de films op je Mac.

    https://itunes.apple.com/us/app/filebrowser-access-files-on/id364738545?mt=8
  • De TC is inderdaad ingesteld in Bridge mode. Ik heb het probleem al als ik in de woonkamer ben (naast TC).

    Waar moet ik aanpassingen doen? In mijn Fritzbox of op mijn TC?
  • timoshatimosha    Moderator
    May 2014 aangepast
    @Jap74

    Als de TC ingesteld is als bridge moet de FirtzBox ook UDP en mDNS goed ondersteunen. Kijk eens in de instellingen van die FritzBox of er Multicast filter parameters zijn die je kan aanpassen.

    Eventueel kan je ook eens proberen op de 5 GHz band van de TC.
  • Ik kan heel veel filters instellen, maar Multicast staat er niet tussen.
  • Kan ik mijn TC niet instellen als router?
  • timoshatimosha    Moderator
    May 2014 aangepast
    Dat kan. Zo werkt het hier ook. In de modem/router van de provider heb ik door de provider alle router/Wi-Fi functies laten uitschakelen. Er blijft dan alleen nog een Docsis3+ modem over die verbonden is met een TC.
  • Dat is dus niet iets wat ik zo 123 kan testen...Zijn er andere opties die ik kan proberen? Het is zo zonde. Wifi met een AC TC is zo snel, maar op een of andere manier werkt het niet zo lekker met mijn iPad voor Homesharing.
  • Ik lees op ASC dat IPv6 uitzetten kan werken. Waar dient IPv6 voor?
  • timoshatimosha    Moderator
    May 2014 aangepast
    Internet Protocol version 6. Maar dat heeft weinig te maken met het (W)LAN.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/IPv6
  • http://support.apple.com/kb/TS2972?viewlocale=en_US&locale=en_US

    Ik vond dit document. Het gaat over port forwarding. Dit is iets wat ik kan instellen op mijn fritzbox. Wat ik me nu afvraag bij forwards..Naar welk device moet ik forwarden; De Time Capsule of de Mac Mini?
  • Port forwarding gebruik je als je een poort op je router open wilt zetten voor toegang vanaf buiten (NAT). Het lijkt me sterk dat je daar je Home Sharing probleem (in huis) mee op gaat lossen.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Jap74

    Als de TC in bridge mode staat is de TC niet veel meer dan een Wi-Fi access point. Alle routing en filtering wordt door de FritzBox gedaan. Als de FritzBox een firewall aan boord heeft moeten daar de UDP poorten openstaan en de mDNS en UDP protocollen moeten ondersteund worden.
  • @Pieter, ik begrijp wat je zegt, maar het document van Apple zegt dat het dus van invloed is.

    @Timosha, De FritzBox heeft inderdaad en firewall. Maar de GUI is redelijk ingewikkeld. Ik heb nergens iets gezien over UDP en mDNS. Ik heb ook een mail gestuurd naar de fabrikant. Hopelijk kan die zaken ophelderen.
  • @Timosha,

    Als ik het voor elkaar krijg de routerfunctie van de Fritz!Box uit te schakelen, neemt de TC dit dan over en heeft deze dan een Firewall -functie?
  • timoshatimosha    Moderator
    May 2014 aangepast
    Kijk nog eens naar bericht #8 in dit topic. En ja, de TC heeft een ingebouwde firewall. mDNS wordt in sommige routers ook "Multicast Filter" genoemd.

  • Er zitten zoveel opties in deze router....Ik zie nu een kopje: "DNS rebind protection: Fritz!box suppresses DNS responses that refer to IP addresses in its own home network (DNS rebind protection). Here you can specify a list of domain names for which DNS rebind protection should not apply.
  • Ik heb inmiddels ook gezocht in de ASC. Dit probleem doet zich voor bij mensen met iOS 7 en een grote iTunes Bibliotheek. Het heeft naar verwachting niets met mijn setup te maken, maar is een softwarematig probleem.

  • Pieterr zei op 5 mei:

    "Als je bibliotheek te groot is, werkt HomeSharing niet lekker vlotjes meer op je iPad, zoals je zelf al gemerkt hebt."
  • Je had gelijk. Apple moet dit oplossen, ben ik bang. Ik hoop alleen dat zij de noodzaak ervan inzien en niet alleen focussen op iTunes 'in the Cloud'.
Log In of Registreer om te reageren.