Partities maken ja of nee?

April 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Apple tips.
Ik heb verschillende pagina's bekeken wat betreft partities maken.
Nou weet ik inmiddels hoe dit moet. Via schijfhulp programma.
Nou is de vraag, is het nodig om partities te maken?
Ik heb een externe harde schijf 2 TB. WD. In eerste instantie is deze bedoeld om een backup te maken van het systeem.
Mijn eerste ingeving was, partitioneren die handel.
En wat lees ik op verschillende forums. Dit is niet nodig. Waarom zou je dit doen? Complete onzin.
Heb ik het nou een beetje niet begrepen? Ik ging er vanuit dat dergelijke schijf wat overzichtelijker zou worden door hem te verdelen.
Dus tja, wat is wijsheid?

Misschien kunt u mij hierin verder helpen.
vr groet.
Rob.

PS. ik werk met een macbook pro.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    April 2014 aangepast
    Je zou één HFS+ partitie kunnen aanmaken die alleen en uitsluitend gebruikt wordt voor Time Machine backups.

    En een tweede partitie in HFS+ voor overige data als die HDD alleen op de Mac gebruikt wordt. Die tweede partitie kan je ook aanmaken in exFAT als die externe HDD ook op Windows computers gebruikt wordt.
  • timoshatimosha    Moderator
    @nichan2

    Toevoeging: het is nooit slecht om de Time Machine sparsebundle apart te houden van andere data. Spotlight heeft dan ook veel minder werk.
  • Bedankt voor de info.
    Pieterr. Deze topic heb ik gestart.

    timosha.Een aparte partitie was/is ook een beetje mijn idee.
    Nou vraagt de time machine 58 GB ruimte. (om te kunnen backuppen)
    Wat is de ruimte (partitie) die ik moet maken voor de backup? Is het 60 GB/100GB/200GB?
    Zodat hij in de toekomst zijn data kwijt kan.
    Ik heb echt geen idee.
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2014 aangepast
    Time Machine backups zijn incrementele backups (na de initiële backup). Als er geen ruimte meer is op het backup medium worden de oudste backups verwijderd.

    Ik denk dat 200 GB meer dan voldoende is. Tenzij je backups wil hebben van meerdere jaren. Wij maken hier met twee (2) MacBook Pro TM backups op een Time Capsule met een 1 TB HDD. Op die TC staan alleen maar de twee TM sparsebundles.
  • April 2014 aangepast
    Rob, je kunt je Time Machine backups op de 2TB WD HD zetten zonder te partitioneren. Naast je backups kun je de schijf dan ook nog voor andere opslagbehoeften gebruiken (als je dat persé wilt).

    Welk probleem wil je oplossen met het partitioneren van je schijf?

    Als je een aparte partitie wilt gebruiken voor de Time Machine backups zou ik daarvoor 500GB (van de 2TB) reserveren. Dan hou je nog genoeg over voor andere data.
  • Tot op heden wil ik niet soplossen met het partitioneren.
    En ja, ik wil de WD HD, ook nog voor andere data gebruiken.
    Als ik nou b.v 500 GB reserveer voor de backups, dan zou ik het overige voor andere data kunnen gebruiken.
    Het gaat er mij om, dat ik de WD HB niet alleen wil gebruiken voor een backup.
    En daarom dacht ik partities te maken.



    Time Machine backups zijn incrementele backups (na de initiële backup). Als er geen ruimte meer is op het backup medium worden de oudste backups verwijderd.
    timhosa:
    Dus als je een HD gebruikt die b.v 1 TB is, alleen voor backup, schrijft T.M hem dus helemaal vol? (daarna verwijderd hij de oudste backup? )Tenzij je een partitie maakt van b.v 500GB. Dan zou je 500GB voor andere data kunnen gebruiken.
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2014 aangepast
    @nichan2

    Ik houd de Time Machine backups gescheiden van andere data. Dat is mijn voorkeur. Dat kan men doen met partities. Ik doe dat met aparte HDD op een iMac en Mac Pro Server. Het principe is hetzelfde. En zoals ik reeds schreef wordt onze Time Capsule alleen en uitsluitend gebruikt voor TM backups.

    Mijn persoonlijke ervaring is dat Spotlight veel minder werk heeft met het indexeren van de TM sparsebundle als er geen andere data op het backup medium staat. Maar, dat is niet meer of minder dan een persoonlijke ervaring en zeker geen evangelie.

    Anderen geven er de voorkeur aan om dat niet te doen. "Chacun son choix" zei Frederik de Grote.
Log In of Registreer om te reageren.