Toegangscode uitzetten enkel bij opstart

Is er een mogelijkheid om de toegangscode in iPadOS 16 uit te zetten enkel voor opstart en te behouden voor toegang tot alle andere functies zoals bv. wachtwoorden etc.

Reacties

  • Dat wordt lastig. Apps waar je kunt instellen dat je een wachtwoord of pin moet opgeven, zoals apps van banken en DigiD zijn veilig. Je kunt Keychain niet gebruiken, want die logt bij websites automatisch in, tenzij je bij het de eerste keer dat je inlogt opgeeft dat Safari het wachtwoord niet moet bewaren. Je moet dan de wachtwoorden onthouden of opschrijven, wat niet veilig is (want je hebt dan de neiging om makkelijk te onthouden wachtwoorden te gebruiken) of je moet met een paswoord-manager werken om je wachtwoorden veilig te kunnen bewaren.
  • KorKor
    March 2023 aangepast
    Na er nog wat verder over nagedacht te hebben, is het toch geen goed idee.

    Je zit namelijk ook nog met je iCloud/Apple account, een dief kan daar diverse dingen mee uithalen. Als hij het wachtwoord veranderd, dan heb je eventueel geen toegang meer tot je foto’s (als je geen backup van je foto’s heb, dan kun je ze echt kwijt raken), je backups, je aankopen in de App-store, via de iCloud website kan hij er zelfs voor zorgen dat je niet meer kunt inloggen op je Mac en iPhone en kan hij ze zelfs wissen.
  • Kor, dank voor de opmerkingen, maar moest je de toegangscode enkel kunnen uitzetten voor opstarten of om uit sleep te komen dan blijft deze nog altijd vereist voor alle andere belangrijke handelingen zoals sleutelhanger, toegang tot Safari sites, Appleid wijzigen, etc. Ik versta dus dat dit selectief aanzetten in iPadOs niet mogelijk is. Wat stel je voor wanneer ik mijn iPad voor batterij vervanging wens in te leveren en ik mijn toegangscode moet opgeven? Ik heb niet zoals in MacOs een gastaccount ter beschikking. Moet ik mijn iPad best volledig leegmaken en nadien terug herinstalleren, of gewoon vertrouwen dat men geen misbruik zal maken van mijn toegangscode?
  • KorKor
    March 2023 aangepast
    Het hangt ervan af hoe je het instelt, je kunt er inderdaad voor kiezen om alleen voor het starten/openen van je iPad en de rest met een wachtwoord beveiligen, daar heb je gelijk in.

    Een backup maken is wel handig, bij het vernieuwen van de batterij van mijn iPhone ging er iets fout, ik kreeg een andere iPhone terug en moest mijn backup terugzetten. Ik heb volgens mij geen paswoord hoeven af te geven. Lijkt me toch geen prettig idee, men kan dan in je email. Ook zal je uit moeten loggen bij alle websites in Safari of je cookies/geschiedenis weggooien. Persoonlijk zou ik er inderdaad voor kiezen om te wissen als ik de iPad zou moeten opsturen.
  • Wel daar zit het hem nu juist, ik heb niet gevonden hoe je kan kiezen om alleen voor het start/openen je toegangscode uit te zetten in iOS of iPadOS. Kan dat wel?
  • Het lijkt erop van niet, ik heb het geprobeerd maar kon geen juiste setting hiervoor vinden.
Log In of Registreer om te reageren.