Optie exfat niet zichtbaar in schijfhulpprogramma

Ik kocht een externe HD van 5TB (Lacie) maar als ik deze aan de iMac koppelde was hij niet zichtbaar in Finder of schijfhulpprogramma. Op advies van een collega heb ik deze via een windows pc geformatteerd in exfat. Dat leek te lukken en ondertussen verschijnt de schijf ook in Finder en in het Schijfhulpprogramma maar deze zou slechts 1TB bevatten ipv de 5TB die erop zou moeten staan. Als ik via schijfhulpprogramma deze schijf selecteer en 'wis' kan ik enkel verschillende AFPS-formaten kiezen en niet exfat. Ik wil de schijf ook op pc kunnen gebruiken. Kent iemand dit probleem?

Reacties

  • KorKor
    February 2023 aangepast
    Zulke grote schijven heb ik niet, maar ik gebruik exFAT om gegevens tussen macOS en Linux uit te wisselen met USB-sticks.

    Je moet niet alleen de exFAT structuur kiezen, maar ook de indeling. Die indeling moet een GUID-partitie zijn, misschien als je die eerst kiest dat dan exFAT ook te selecteren is.


  • Die optie heb ik niet. Enkel de eerste twee keuzemogelijkheden "name" en "format" zijn zichtbaar. Als ik de schijf aansluit op een pc, geeft deze in verkenner wél 5TB aan.
  • KorKor
    February 2023 aangepast
    Wat klik je aan? De drive zelf of de partitie? Als ik de drive kies, dan krijg ik bovenstaande opties. Kies ik de partitie, dan zie ik alleen de naam en structuur.

    Als ik de drive kies:


    Als ik de partitie kies:

Log In of Registreer om te reageren.