Naam of hostnaam van iMac wijzigen

December 2022 aangepast in macOS Monterey
ik heb iets overgeslagen bij het starten van m’n nieuwe iMac denk ik.

Nu staat er gewoon iMac, bij onze vorige staat er een naam bij (iMac van Walter de Pooter)

Ik zou de naam van deze nieuwe ook willen aanpassen, ik zie dat dat toch precies niet moeilijk is, maar krijg nu ook dit te lezen over een dynamische hostnaam en dat schrikt me een beetje af, dat in dan niet meer kan inloggen.
Geraak er niet uit moet dat zo’n dynamische hostnaam ?
Moet ik bv kijken of m’n internet aanbieder RFC 3007 (Secure Dynamic DNS Update) ondersteunt ?
Maar kan ik dat vinden ?




Reacties

  • KorKor
    December 2022 aangepast
    Je kunt die naam daar veranderen. Type in de box de gewenste naam en druk op enter. Je hoeft niet persé die wijzig optie te gebruiken. Met die wijzig optie kun je de computer naam en de host naam van elkaar laten afwijken, is niet echt nodig in jou geval.

    Het gevolg van het wijzigen van de Computernaam is dat die naam op meerdere plaatsen dan gebruikt wordt (vandaar die waarschuwing). Dat verhaal van de host name heeft betrekking op de naam die je computer heeft op je locale netwerk. De DNS wordt geregeld in de router bij je thuis. Bij punt 4 wide-area Bonjour is niet van toepassing voor jou.

    Op dit moment heeft je computer net zoals die van mij de naam iMac op het netwerk. Gezien vanaf mij MacBook:



    Als ik nu mijn computernaam verander, dan ziet de MacBook een andere naam:




    Ik zie dat bestandsdeling bij je aanstaat. Als je met wachtwoorden werkt, dan moet je opnieuw inloggen op die "nieuwe" computer. Dit is eenmalig als je ervoor kiest om het wachtwoord in sleutelhanger te bewaren.




  • @Kor, als ik op de plek waar ik aantoonde kan ik niet de naam veranderen in hetgeen ik wil, kan geen spatie gebruiken, alles komt aan mekaar.
    Maar als ik dan moet inloggen op die nieuwe computer ? dan ben ik toch niet alles kwijt ?

    Wordt precies nog ingewikkelder.
  • KorKor
    December 2022 aangepast
    Je hoeft het niet bij die Wijzig... knop de naam te veranderen. Je kunt direct achter Computernaam de gewenste naam intypen en dan op enter drukken. Bijv.





    Ik bedoelde met inloggen op die "nieuwe" computer inloggen via het netwerk. Dus als je bestanden op je iMac met een andere computer wilt benaderen. Je moet dan op die andere computer de gebruikersnaam en het wachtwoord ingeven, als je dat tenminste hebt ingesteld op de iMac het kan ook dat je geen gebruikersnamen en wachtwoorden hebt ingesteld voor bestandsdeling, dan kun je met het gastaccount erin.

    Het fysiek inloggen op je iMac blijft gewoon hetzelfde en er gebeurd niks met je bestanden.

  • @Kor ok, sorry vr m'n geklungel.
    Nog deftig wennen aan die nieuwe situatie, bij Apple moet je altijd ergens bijscholen.
    Fijne Kerst
  • Bedankt, jij ook.
Log In of Registreer om te reageren.