Foutcode - 36 voor beide harde schijven.

Ik kan op mijn beide externe harde schijven geen mappen meer kopieren. Ik krijg de melding: De Finder kan de bewerking niet voltooien, omdat sommige gegevens in '' niet kunnen worden gelezen of geschreven. (Foutcode -36). Een van de schijven is nog geen maand oud en werkt is wel. Een los bestand kan wel, maar bij een map krijg ik de melding. Ik heb er al een google aan gewaagd en iets met dot_clean gedaan maar dat werkt niet. En bij de info staat de schijf gewoon op lezen en schrijven. Wie kan me helpen, want mijn computer loopt vol maar kan mijn bestanden niet kwijt zo. stephanie

Reacties

  • Het zou kunnen dat in de map een verborgen bestand staat, waarschijnlijk een .DS_store, dit zijn bestanden die de mac zelf aanmaakt en informatie over de inhoud van de map bevat.
    Waarschijnlijk heb je deze met de 'dot_clean' methode, deze methode ken ik niet, verwijdert maar ze worden vaak weer aangemaakt als je de map open.

    Deze bestanden worden zichtbaar als je in deze sta en ⌘ + ⇧ + . indruk.

    Het kan ook dat de bestandsnamen niet ondersteund worden door de externe schijf, bv als ze sommige leestekens bevatten zoals / \.
    De mac kan hier mee omgaan, maar het is afhankelijk hoe de externe schijf geformatteerd is of deze de namen accepteert.

    Heb je de schijf zelf geformatteerd of heb deze aangesloten en werkte de schijf gelijk?

    Je kunt in schijf hulpprogramma zien welk formaat de schijf heeft. Ik heb geen externe schijf aangesloten maar de schijf van de mac zelf is waarschijnlijk APFS. De externe schijf heeft waarschijnlijk een ander formaat.
    Maak hier anders een screenshot van, bij mij ziet het er zo uit


  • Hoi Stephanie,
    Ik heb hetzelfde probleem sinds 2 weken ongeveer. foutcode -36 . op alle mappen met inhoud (leeg gaat wel en losse bestanden ook) vanuit iCloud Drive of ernaartoe. alle mappen die niet in iCloud drive staan kan ik wel kopiëren.
    Is dat bij jou ook dat het met iclid drive te maken heeft ?

    gr Merijn
  • Lege mappen, van de icloud of bureaublad, naam zonder gekke tekens. Het maakt niet uit. Ik krijg bij alles de foutmelding. Ik heb nog een harde schijf en ook daar lukt niks. Ik heb de schijven zelf niet geformateerd en deden het gewoon na inpluggen. Ik zie niet helemaal hetzelfde als jij Jemmie maar ik kan hem wel conventeren naar APFS. Ziet het hem daar in?

  • Misschien geeft dit een beter beeld. Wat ik alleen het vreemde er aan vind is dat ik niks heb veranderd en het opeens gebeurd.
  • November 2022 aangepast
    APFS is het formaat wat Apple standaard gebruikt voor zijn schijven tegenwoordig, de externe schijf is nu Mac OS Uitgebreid geformatteerd.
    Door de externe schijven dit ook te maken zal er geen verschil mogen zijn in toegestane bestanden op de externe schijf.
  • Dus ik zal hem moeten formateren? Begrijp ik dat goed? Het probleem alleen is dat ik geen ruimte meer had om mijn computer. En nu zal ik het er eerst af moeten halen om het vervolgens te formateren en erop te zetten....
  • ik heb de iCloud uitgezet en weer aangezet. bij mij is de foutcode nu weg
  • Yessss, ik heb het uitgeprobeerd en het werkt. Icloud uit en weer aanzetten! Helemaal top, thanx
  • ook ik heb sinds kort problemen met schrijven naar mijn externe hdd schijven ik zie de bestanden maar kan er niet op schrijven of wissen heb al jaren paragon ntfs voor mac in gebruik echter deze geeft m.i. wat problemen als ik het opstart krijg ik een foutmelding in beeld schrijven naar de cloud b.v. one drive op de mac gaat wel
    Op de site van paragon kun je een nieuwe toolbox kopen voor half geld alleen kom ik alleen maar op het volle bedrag hoe los ik dit op recent had ik hetzelfde met een andere schijf na opnieuw formatteren werkte het weer
    Ruud
  • KorKor
    November 2022 aangepast
    @smudje15 Je kunt normaal gesproken met NTFS-geformatteerde schijven alleen lezen met macOS. Meestal is het zo dat je een nieuwe versie van de Paragon software nodig hebt wanneer je een nieuwe macOS versie installeert.

    Wil je ook data naar die schijven schrijven, dan moet je inderdaad gebruikmaken van Paragon of MacFuse.
    https://www.appletips.nl/windows-ntfs-lezen-en-schrijven-onder-mac-os-x/
    Ik weet niet of er al MacFuse ondersteuning is voor Ventura.

    Gebruik je de schijf niet met Windows, dan kun je het beste de schijf met een Apple structuur formatteren, zoals APFS of HFS. Wil je toch compatible zijn met Windows, gebruik dan:
    FAT (MS-DOS) schijfgrootte maximaal 32 GB.
    ExFAT, deze indeling is moderner en kan ook schijven groter dan 32 GB aan.

    Uiteraard wel de data backuppen voordat je de formattering van een schijf veranderd.
Log In of Registreer om te reageren.