op iMac 24" - twee Thunderbolt 4-poorten (USB‑C) en twee USB 3-poorten - verschil in gebruik ?

hopelijk staat m'n vraag in de juiste categorie ?
ben van plan het uitgebreide model iMac 24" aan te schaffen deze bevat twee Thunderbolt 4-poorten (USB‑C) en twee USB 3-poorten.
(enigszins verplicht ivm upgrade van PS, LR en bridge)

deze twee Thunderbolt 4-poorten (USB‑C) en twee USB 3-poorten, wat is hier het verschil, buiten de snelheid dat ik heb kunnen verstaan op internet ?
kan je in die twee Thunderbolt 4-poorten (USB‑C) daar ook een gewone USB -C in gebruiken ?

Reacties

  • Thunderbolt 4, kan meer data tegelijkertijd aan dan USB 3, bv video. Deze thunderbolt poorten kunnen ook gebruikt worden voor USB-C apparaten.
  • @jemmie dus als ik een adapter koop USB A nr USB C voor m'n usb docking met USB A kan ik deze in de poorten thunderbolt 4 en de usb3 gebruiken ? maar zal dan niet zo snel gaan veronderstel ik vanwege de adapter ?
  • Klopt, de snelheid zal dan teruggaan naar de snelheid die de adapter aankan.
    Wanneer het een usb 3 adapter is zal de snelheid ook van usb 3 zijn.
  • het feit is dat ik hier met een printer, externe schijf USB A(3.0) , kaartlezer nog zit met een USB A dit zitten allemaal in de USB A hub en ook deze accessoires niet zo direct wil vervangen, een nieuwe iMac kost al genoeg.
  • De usb 3 poorten kunnen zonder adapter gebruikt worden om de hub aan te sluiten.
  • @jemmie USB 3 poorten = USB C toch ?
    want ik heb hier enkel USB A aansluitingen
  • October 2022 aangepast
    De 3 staat voor de snelheid terwijl de A voor het type aansluiting staat. De USB 3 poorten hebben dus een A aansluiting


  • @jemmie
    dit zijn volgens mij toch eender USB C ingangen waarvan 2 thunderbolt (waar USB C in kan ?)
    heb dit gevonden op internet


  • Blijkbaar kan een standaard USB 3 ook een USB C aansluiting hebben, dit was ik nog nooit tegen gekomen. Maar het cijfer staat voor snelheid en de letter voor de type aansluiting.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_serial_bus

    Dan zal je toch een adapter nodig hebben, USB-C naar USB-A, maar de huidige hub is wel gewoon te gebruiken.
  • October 2022 aangepast
    @jemmie ok, bedankt vr je tijd en info, het verandert constant ;-)
    zal bij de bestelling ter plaatsen, goed moeten navragen en opletten dat ik goei connectie kan maken.
  • Geen probleem.

    Er zijn altijd wel adapters te vinden als het protocol maar gelijk is, in dit geval dus USB 3.
  • dus als ik het hier nu weer lees heb hier een externe schijf USB A 2.0 die gaat dan neit meer connecteren als die zelfs aan de docking hangt ?
  • Ja wel, USB is altijd downwards compatible. Dus een computer met USB 3 schakelt de poort terug als het nodig is naar USB 2.

    Ik bedoelde eigenlijk als het, in dit geval, maar USB is aan beide kanten.
  • @jemmie ok, sorry dat ik zo veel lastige vragen stel, ben daar niet zo goed in deze info.
  • fijne avond nog
  • Jij ook.

    En als nog vragen heb, stel ze gerust.

    Succes met de aankoop.
Log In of Registreer om te reageren.