Mac schakelt een paar keer per week vanzelf uit!

August 2022 aangepast in macOS 10.15 Catalina
Sinds een 3 tal weken schakelt mijn Mac 27" eind 2013 met OS Catalina, van zelf uit. Dit gebeurt als ik er een tijdje, max. 30 minuten, niet op werk. Ik zie dan een zwart scherm met een knipperend vraag teken en eronder deze link: support.apple.com/mac/startup. Daar wordt uitgelegd om de pram / vram opnieuw te starten. Dat lukt mij niet, want het 2e opstart geluid komt niet. Dus is het probleem ook niet opgelost! Iemand die mij kan helpen?

Reacties

  • Heb jij een origineel Mac toetsenbord of draadloos toetsenbord? Het wil wel eens niet lukken doordat deze toetsenborden niet bij het opstarten herkend worden.

    Overigens komt de link uit op een pagina waar niet de pram zap wordt uitgelegd.
  • Hallo Jemmie, allebei. Wat ie een andere optie? Vond het sowieso vreemd want bij mij knippert het vraagteken wat niet op die site wordt gezegd! Hoor graag van je. Bedankt voor je reactie!
  • Hier de instructie hoe je de pram kan zappen
    https://www.appletips.nl/het-pram-en-nvram-van-je-mac-resetten/

    Je hebt niet toevallig een externe schijf of USB-stick aangesloten?

    Je zou ook eens de opstartschijf kunnen scannen met Schijfhulpprogramma op problemen met de schijf zelf.
  • Ja, 4 stuks, 3 via een hub en 1 direct. Heb die alle 4 en de opstartschijf gescande en geen fouten gezien. Ga de link volgen en hopelijk is het opgelost. Dank je voor de input, laat nog iets weten.
  • Zo ver alles OK! Mac is er niet meer spontaan mee gestopt! Fingers crossen, hopelijk blijf dit zo. Ontzettend bedankt voor de tips!
  • Goed te horen dat het, hopelijk, opgelost is.

    Ik sluit deze post voor nu, mocht het probleem zich toch weer voordoen stuur mij dan een privé berichtje dan open ik deze melding weer.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.