Time Machine emails niet te zien op back-up kan niet terug zetten

May 2022 aangepast in macOS 10.15 Catalina
wil even checken of m'n email kan terug halen, maar krijg geen mails te zien.
Kan ook niet de terug op datum gaan;
Precies of harde schijf reageert niet
Catalina 10.15.7

Reacties

  • Volgens mij is deze functie in Catalina, en latere versies, niet meer aanwezig.
  • May 2022 aangepast
    @jemmie
    Bedoel je compleet back-up via time machine of enkel mail ?
    Hoe heb je dan geen back-up meer vn je e-mails ?
    Zie hier nochtans wel staan ?
  • Enkel de mail.

    Ik gebruik Office 365 voor mijn mail en maak van deze omgeving een aparte backup, maar voor standaard mail zijn ook wel oplossingen te vinden, maar daar heb ik geen ervaring mee.


  • @jemmie , maar in dat bericht wordt toch vermeld dat e-mail wordt meegenomen
  • Vreemd dat Apple dit nog op hun website vermeld, maar vanaf Catalina is het op deze manier niet meer mogelijk, in Monterey start de mail app niet eens meer op in TM.

    Het terug zetten is overigens wel mogelijk, maar het is niet makkelijk om maar een mailtje teug te zetten. De mail staat als bestand wel op de Mac, maar deze worden niet opgeslagen met herkenbare bestands namen.
  • @jemmie , goh allemaal wat onduidelijk vr me.
    Als ik dit juist lees, niet meer mogelijk, maar langs de andere kant schrijf je terug zetten is wel mogelijk?
  • May 2022 aangepast
    Ja, maar dan als gehele mailbox.

    Als je in de Finder ⌘ + ⇧ + G toets en vervolgens de volgende locatie invul ~/Library/Mail

    Dan staat er een folder Vx, wanneer je deze open zie je een folder met een lang nummer open deze ook, nu zie je alle mail folders met in elke folder alle mail.
    Deze bestanden zijn alleen niet makkelijk te herleiden naar een individuele mail.

    Het is wel mogelijk om een hele mail folder terug te zetten, deze folders staan namelijk wel in TM.
  • @jemmie ,ok bedankt, gevonden.
    toch wel deftig ingewikkeld nu voor leken als ik :(
    Ook wel niet ok als je één mail wil terug halen, dan staat alles misschien wel dubbel in je mail :(
  • Die kans bestaat, en idd je moet wel weten wat je doe. Het is dus eigenlijk geen optie om zo te gebruiken.

    Maar wanneer de Mac crashed of je een nieuwe Mac ga gebruiken komt de mail in zijn geheel terug.
  • ok, maar ik wou dit eens even checken vr in geval van crash, er staan namelijk heel belangrijke mails die absoluut niet mogen verloren gaan.
  • Je kan bij het opnieuw installeren van de Mac kiezen om een TM backup terug te zetten, en de mail zal dan ook terug gezet worden.
  • @jemmie , ok bedankt, hoop ik ten stelligste.
    voorheen kon je het even checken, gaf een veiliger gevoel.
  • @jemmie is dat dan met andere bestanden ook zo ?
    had het idee dat ik niet aan vele oudere back-up kon komen van voor catalina kan dat kloppen ?
  • Ben nu bezig met een nieuwe externe schijf te formateren omdat m'n vorige zo goed als vol is.
  • Nee de bestanden zelf zijn wel los terug te vinden, maar niet als ze alleen in een programma geopend kunnen worden zoals mail, photo's. Deze kan alleen in zijn geheel terug gezet worden.

    Oude backups worden niet per dag bewaard maar eerst een per week en nog ouder een per maand en als de opslag vol is zal de oudste backup verwijder worden.
  • @jemmie ha ok, bedankt.
    ik neem op wekelijkse basis een back-up met time machine of na deftige veranderingen upgrade of massa foto ingeladen.
    Heb zelf al wat oude verwijdert om plaats te maken.
    maar nu vr een laatste nieuwe back-up had ik meer ruimte nodig dan er nog vrij stond, vandaar nieuw aangekocht.
  • June 2022 aangepast
    Volgens sommigen werkt het nog altijd in OS 11.https://pdf.wondershare.com/macos-11/restore-emails-from-time-machine.html...
    Maar ook heb ik ergens gelezen dat de schijf niet rechtstreeks aan computer mag hangen met bij voorbeeld USB, Link kwijt.
  • Deze link beschrijft niet dat het mogelijk is om de mail terug te zetten vanuit de mail app, zoals in oudere versies mogelijk was, maar, zoals ik al eerder beschreef, alleen een hele mailfolder.
  • @theo spijtig dat je niet meer weet hoe dan wel.
    de schijf via hub en dan werkt het ook niet, is ergens ook niet rechtstreeks.
    Ik zou dan denken dat Apple dit zelf toch ook ergens in zijn tips zou melden ?!
  • Lastig dat Time Machine geen mailboxen meer backupt! Goed om te weten dat ze bij een crash van de Mac weer terugkomen, maar ik vond het handig om een oudere versie van in- of andere boxen nog even te bekijken als ik een mailtje zocht. Dat kan dus nu niet meer als ik het goed begrijp. Enig idee waarom Apple dit heeft gedaan?

    In de Finder vond ik bij ~/Bibliotheek/Mail, inderdaad een folder V7, met allerlei subfolders en lange nummers en ook een folder Maildata. Maar die vind ik niet terug in de map van mijn externe disk. Klopt dat?
  • @margafromned Ik begrijp dat je de externe schijf als TimeMachine backup schijf gebruik?
    Deze backups zijn alleen via TimeMachine te benaderen.
  • Klopt, ik gebruik de schijf alleen voor backups met TM. En mailboxen zijn daar dus niet meer terug te vinden via TM.
  • ~/Bibliotheek is een verborgen folder. je kan hier, waarschijnlijk, niet naar toe navigeren in de TM. Je kan de map in de finder open en dan de TM openen dan opent TM gelijk deze map.

    ~/ staat overigens voor de map Gebruikers/[gebruikersnaam]/

    Verder kan het zijn dat de map naam in de TM in het Engels getoond wordt, dan heet de map ~/Library
Log In of Registreer om te reageren.