Monterey 12.2 fatale crash keer op keer

Gisteren ochtend Monterey 12.2 binnengehaald. Binnen de laatste 24 uur al 4 keer COMPLETE crash (eventjes alles bevroren, dan volledige reboot) ... nog iemand ?

Reacties

  • Woensdag op twee Mac's geïnstalleerd, tot nu to geen problemen.
  • Ik wacht met de 2 overige Mac's hier in huis, tot de crashes stoppen ... is gewoon telkens helemaal opnieuw beginnen ...
  • Net de 5de crash achter de rug ... zucht
  • Na de 6de crash Apple Support gecontacteerd, en als advies gekregen om via Recovery een herinstallatie van het macOS te doen. Nu afwachten of het probleem is opgelost (er is in elk geval niet echt een oorzaak gevonden ... in de log vond ik dingen zoals "panicked task" op een van de cores ...)
  • Ik had al problemen met de eerste versie. Ik ben sinds half december oplossingen aan het zoeken. Twee keer bij de Applestore gaf geen resultaat. Zij konden niets vinden en alles bleef draaien. Ik kreeg steeds weer een andere Kernelpanic. Geen enkele herinstallatie werkte. Ik werk met een MacMini met I7 en 16GB.
    Sinds deze week terug naar BigSur. Helaas moet ik mijn hele muziekcollectie weer toevoegen van ruim 300GB. Maar het lijkt te werken.
  • @Apple1900, bedankt voor de feedback. Bij mij loopt het verhaal wat anders: de kernelpanic lijkt telkens dezelfde te zijn. Met hulp van AppleSupport heeft een engineer bij een van hun gecertificeerde retailers (Lab9 in Hasselt) het toestel inclusief mijn Bluetooth toestellen (muis, trackpad, magic keyboard, ...) enkele dagen onder diagnose laten lopen zonder enige aanwijzing van problemen te vinden. De enige gemeenschappelijke deler die ik nu nog heb in de crashes (en die NIET mee naar de engineer was vervoerd) is de Plugable docking station met 3 externe displays eraan. Nu ben ik in contact met Plugable en met DisplayLink om te zien of zij uit die log-files iets wijzer worden. Een laatste mogelijke "boosdoener" (op basis van de crash die ik vanochtend gezien heb) is Parallels Desktop ... de laatste crash was geen Kernelpanic maar een "WindowsServer" crash ...
    Als ik meer hoor, geef ik een seintje.
  • Twee wijzigingen hebben wel een beetje geholpen. Mijn mac stond namelijk zowel bedraad als via de wifi op hetzelfde netwerk. En het lijkt of het type monitor ook van invloed is. Verder werk ik met een externe schijf voor de muziek. Met mijn macbook Pro tot op heden geen problemen. Een macbook Air lijkt ook goed te gaan.
  • Hier ook alleen problemen met mijn M1Max Macbook Pro. De Macbook Air van mijn echtgenote (van 2015) en haar M1 iMac lopen probleemloos. Het zal dus wellicht iets te maken hebben met aangesloten toestellen (die docking station van Plugable of de externe displays) of met de speciale software (Parallels Desktop) in mijn geval ... Het is wel balen, he, zo in het duister blijven ... je zou denken dat experten bij de fabrikanten op basis van alle crash-logs die ze krijgen iets moeten wijzer kunnen worden, waarvoor dienen anders die logs? Maar ja ... afwachten voorlopig hier
Log In of Registreer om te reageren.