Kan Monterey niet installeren op iMac Fusion Drive

January 2022 aangepast in macOS 10.14 Mojave
Tweedehands iMac gekocht. 3,4 GHz Intel Core i5 met een SSD als opstartschijf.

Ik kan macOS Monterey niet installeren (updaten vanaf Mojave) op mijn iMac Fusion Drive (10.14.6 Mojave).
Want: Onvoldoende ruimte beschikbaar.

Ik lees dat ik een clean Install moet uitvoeren (Apple Tips, 23 mei 2018, "Clean Install uitvoeren in combinatie met een Fusion Drive")
Dat kan ik doen Nu staat er nog niets op mijn iMac, maar moet ik dat bij elke grote update herhalen? En dus weer met een lege HD beginnen?
Ik ben van Apple gewend dat zo'n update probleemloos verloopt. Dit valt tegen!
Is er een makkelijke oplossing? Ben een beetje een Flintstone op de Mac.




Reacties

  • Je Fusion Drive is niet langer een Fusion Drive maar is opgesplitst in 2 schijven, namelijk de fysieke SSD en de harde schijf.
    Je dient eerst de Fusion Drive te herstellen. Meer informatie hier: https://support.apple.com/nl-be/HT207584
  • Kan je wel Monterey installeren. Van welk jaar is Uw Mac?
  • Nee, ik kan Monterey dus niet installeren.
    iMac 2017
  • Ik kan de Fusion Drive niet herstellen.
    "Command not found"
    Wat nu?






  • Het is niet zozeer 'Command not found' als wel dat hij niet een SSD en een HDD ziet en niet met de vraag komt om met 'Yes' te antwoorden.

    De schijven mogen geen partities of andere indeling bevatten.

    Kun je eens een screenshot maken van de schijf indeling in Disk Utility?

  • Hoi Jemmie, ik hoop dat je hier wat mee kan. (Ik kreeg al het advies om de Mac naar de reparateur te brengen.)


  • Ik heb inmiddels geen toegang meer tot een fusion drive, maar de hd moet waarschijnlijk het zelfde geformatteerd zijn als de SSD.
    Start in recovery en formateer de hd ook in APFS.
  • Dank voor je antwoord maar eigenlijk begrijp ik niet wat ik moet doen. Ik ben een beginner en weet niet hoe de HD te formatteren in APFS.
  • Het probleem is dat ik niet de situatie kan opzetten om je stap voor stap te begeleiden.
    Misschien is het dan beter om de iMac naar een reparateur te brengen die waarschijnlijk het probleem in korte tijd op kan lossen.
Log In of Registreer om te reageren.