iPhone 5: accu percentage weergave klopt niet en spam (pop-up)

April 2014 aangepast in iOS 10 of eerder
Hallo,

Sinds enige weken krijg ik in de gaten dat mijn accuduur niet goed wordt getoond. Hij werkt niet bij als ie wordt opgeladen ( na half uurtje opladen staat de accu nog steeds op hetzelfde niveau als toen ik deze aan de lader legde) of gaat van boven de 50 % ineens naar 3. Als ik opnieuw opstart is de weergave wel goed.

Daarnaast had ik vanochtend een pop-up op mijn scherm (toestel was niet unlocked) met tekst als" gefeliciteerd, uw telefoonnummer is uitgekozen bla bla bla". Vreemd gedrag en ik kan het niet plaatsen.
Heb ik een virus oid?

Specs: iPhone 5.
iOS: laatste versie
Jailbreak: nee

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Reacties

  • April 2014 aangepast
    Was die popup niet gewoon een SMS-bericht van een spammer? Die krijg je inderdaad helaas wel eens. Verder niks om je zorgen over te maken.

    Voor tips hoe het beste om te gaan met de batterij in je iPhone:
    http://www.apple.com/nl/batteries/iphone.html
  • timoshatimosha    Moderator
    @Mcnaald

    Je zal inderdaad een flash SMS met spam ontvangen hebben. Een virus is dat niet.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Message_Service#Flash_SMS
  • @Timosha: bedankt, ik zal eens kijken bij die wikipedia. Nadeel van deze flash sms is dan wel dat ie pas verdwijnt als je reageert; batterij was bijna leeg :-(

    @Pieterr: ik zal die site eens bekijken of ik hier wat kan vinden om het probleem met de batterij te tackelen.. ik denk echter dat het ligt aan de weergave van de spanning en niet zozeer de accu zelf.
  • timoshatimosha    Moderator
    Het capaciteits-percentage is het resultaat van een berekening met één constante en twee variabelen. Die variabele parameters kunnen correct of fout zijn. Zijn de parameters niet correct is ook de berekening niet correct volgens het GIGO (Garbage In, Garbage Out) principe.

    Probeer eens om de accu te kalibreren:
    http://www.appletips.nl/de-batterij-van-je-iphone-of-ipad-kalibreren-voor-een-betere-batterijduur/
  • @timosha: goede tip. Ga ik gelijk mee aan de slag. Hopen dat het lukt/helpt. Tegen die Flashsms kan ik niets doen?
  • timoshatimosha    Moderator
    Tegen die Flash SMS kan je helaas niets doen.
  • Overigens merk ik nu dat ik, na de tip voor het kalibreren van de accu te hebben uitgevoerd, dat het probleem niet is opgelost maar de telefoon ook zo ineens opnieuw opstart... tenminste.. het laden stopt, apple logo wordt getoond en na een paar seconden wordt het home scherm weer getoond.. hoef niet mijn simlock code opnieuw in te voeren en het opladen gaat weer verder.. doet ie nu de hele tijd.

    Ik heb de telefoon al uitgezet en opnieuw aangezet. Wat is er aan de hand en wat kan ik nog doen? Volledige reset en de laatste backup erop zetten?
  • Overigens doet hij dat opnieuw opstarten alleen als ie aan de lader hangt.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je na een "herstart" de SIM-pincode niet hoeft in te geven is iOS niet herstart (boot) maar het Springboard. Ga eens in de Diagnostic kijken of daar geen Springboard (of Backboard) crash reports staan.
  • een grote lijst met panic.ips staan hierin..de laatste met een enorme hoeveelheid informatie. debugmessage: WDT timeout.
  • timoshatimosha    Moderator
    panic.plist (Kernel Panic) en Watch Dog Timer (WDT) timeouts zijn niet gezond en kunnen op hardware problemen wijzen. Tenzij er ooit een backup met jailbreak restanten op die iPhone is teruggezet. Is dat niet het geval dan neem contact op met Apple.
  • Er staat maar 1 springboard in maar die is van 20-02-2014. Overigens laat de eerste panic een CRC ERR! zien.. crc ken ik wel van uitpakken van winrar bestanden als de berekening niet klopt..
  • hmm.. contact met apple wordt lastig.. deze iphone heb ik overgenomen van een kennis van ons die deze wel had gekregen van zijn werkgever (werkte bij KPN) maar nooit had gebruikt; was niet zijn ding. Liever andriod iod. Denk niet dat er nog garantie op zit, bovendien heb ik geen aankoopbon. :-(
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2014 aangepast
    Op elke iPhone 5 is er nog garantie, tenminste de consumentengarantie in het tweede garantiejaar. Herstel de iPhone met iTunes, configureer als nieuwe iPhone en zet voorlopig geen backup terug. Kijk dan na of de fouten nog optreden.

    Een Cyclic Redundancy Check (CRC) fout kan wijzen op een defecte geheugenchip.
  • Ok. Kan ik ook zien hoe oud de iphone daadwerkelijk is? Ivm de tweede garantiejaar zoals u dat noemt?
  • timoshatimosha    Moderator
    Probeer het eens bij Apple met het serienummer:

    https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do
  • Hmm.. geeft aan dat ie niet langer onder apple's 1 year warranty valt.. (had ik ook niet anders verwacht). Ik zal eens een mail sturen.. weet nu nog niet hoe oud is daadwerkelijk is. Bedankt voor de hulp in ieder geval!
  • timoshatimosha    Moderator
    Tja, als die iPhone niet meer onder Apple garantie valt is die ouder dan één (1) jaar maar jonger dan twee (2) jaar.

    Succes verder ;-)
Log In of Registreer om te reageren.