Foto bibliotheken samenvoegen

Ik heb momenteel 2 fotobibliotheken en wil ze samenvoegen. Ik lees dat het alleen handmatig kan maar als ik de toelichting lees van Apple in het programma Foto's vraag ik me af of dit een optie is zoals bij iCloud-fotobibliotheek beschreven. Wel hoop ik dat alle Metadata mee wordt genomen.

Systeemfotobibliotheek - overzicht

Wanneer u Foto's voor het eerst gebruikt, maakt u een nieuwe bibliotheek aan of selecteert u de bibliotheek die u wilt gebruiken. Deze bibliotheek wordt automatisch ingesteld als uw systeemfotobibliotheek. Hoewel u in Foto's meerdere fotobibliotheken kunt gebruiken, is de systeemfotobibliotheek de enige bibliotheek die toegang heeft tot de iCloud-voorzieningen, zoals iCloud-fotobibliotheek, iCloud-fotodeling en Mijn fotostream. Daarnaast hebben bepaalde programma's van Apple en andere ontwikkelaars via de mediakiezer toegang tot uw systeemfotobibliotheek.

Uw systeemfotobibliotheek wordt standaard bewaard in de map 'Afbeeldingen' op uw Mac. U kunt de bibliotheek echter naar een andere locatie op uw Mac verplaatsen of op een extern opslagapparaat bewaren. Om iCloud-voorzieningen te gebruiken, moet het externe opslagapparaat zijn geformatteerd met de structuur 'Mac OS Uitgebreid (journaled)', ook wel "HFS+" genoemd.

U kunt desgewenst extra bibliotheken aanmaken, die u op elke gewenste locatie op uw Mac of op een extern opslagapparaat kunt bewaren. Houd echter rekening met het volgende:

U kunt altijd maar in één bibliotheek tegelijk met foto's werken. Als u met foto's in een andere bibliotheek wilt werken, moet u naar die bibliotheek overschakelen.

Als u naar een andere bibliotheek dan de systeemfotobibliotheek overschakelt, worden de wijzigingen die u aanbrengt niet weergegeven in de iCloud-fotobibliotheek. Alleen wijzigingen in uw systeemfotobibliotheek worden namelijk gesynchroniseerd met de iCloud-fotobibliotheek. Als u andere bibliotheken aanmaakt, moet u met behulp van Time Machine een reservekopie van deze bibliotheken maken.U kunt naar een andere bibliotheek overschakelen en deze bibliotheek als systeemfotobibliotheek instellen. Als u een nieuwe systeemfotobibliotheek instelt, moet u de iCloud-voorzieningen opnieuw inschakelen in het voorkeurenvenster van Foto's. Als u iCloud-fotobibliotheek inschakelt nadat u een nieuwe systeemfotobibliotheek hebt ingesteld, worden de foto's die in iCloud zijn bewaard, samengevoegd met de foto's die in de nieuwe systeemfotobibliotheek staan. Nadat de inhoud van de nieuwe systeemfotobibliotheek naar iCloud is geüpload, kunnen de samengevoegde bibliotheken niet meer worden gesplitst. Denk daarom goed na voordat u besluit uw systeemfotobibliotheek te wijzigen.

Alle bestanden die u in Foto's importeert, worden standaard in de huidige fotobibliotheek bewaard. U kunt desgewenst instellen dat de bestanden die u importeert, op de oorspronkelijke locaties blijven staan (bijvoorbeeld op een opslagapparaat) en niet in de bibliotheek worden bewaard. Zie De opslaglocatie voor uw bestanden in Foto's wijzigen voor meer informatie.

WAARSCHUWING: Om te voorkomen dat een Foto's-bibliotheek per ongeluk wordt verwijderd of beschadigd, moet u de inhoud van een bibliotheek niet in de Finder wijzigen.

Open Foto's

Reacties

  • JMRJMR
    November 2016 aangepast
    Zo te zien(lezen) kun je 2 of meerdere bibliotheken in de Cloud samenvoegen door ze elk op toer systeembibliotheken te maken.
    De foto's in fotostream op de mac hebben hun metadata mee, op de iPhone of iPad zal dat wel zo niet zijn
  • JMRJMR
    November 2016 aangepast
    Ik heb 2 bibliotheken van ongeveer 5 jaar albums elk op die manier terug samengevoegd in mijn systeembibliotheek, maar pics opzoeken ( hier enkel scrollen in 3500 pics) in die data word dan wat moeilijker!!.
    Een nieuwe bibliotheek aanmaken per jaar of in die aard zou/zal ik toch verkiezen..
  • Ik heb twee Photo bibliotheken. De eerste is een backup van een oude Mac die ik van de TimeCapsule heb. De tweede wat we sindsdien (jaar of 3) hebben opgebouwd in een nieuwe bibliotheek. Nu wil ik deze twee samenvoegen zodat nu alles in mijn iCloud komt (tot nu toe alleen de tweede bibliotheek). Ik begrijp dat ik de ene bibliotheek moet exporteren en die vervolgens moet importeren in de tweede. Nu is mijn vraag: Blijven de gegevens als datum en locatie van de foto’s bewaard na exporteren? Zodat wanneer ik deze importeer deze qua tijd op de juiste plek komen? Dank alvast voor behulpzame reacties!!
  • Extra toelichting: ik heb eerder een bibliotheek geëxporteerd en toen kregen alle foto’s de datum van de dag van exporteren.
  • October 2021 aangepast
    Wellicht kan de app powerphoto je hierin helpen.
    https://fatcatsoftware.com/powerphotos/
    Deze heb ik ook ooit gebruikt en die neemt de originele data over.

    De app is niet gratis, maar wel zijn geld waard
  • Hi Michel, dank voor je antwoord. Ik zal er eens naar kijken. Want een simpele test leert dat als ik volgens de Apple methode eerst exporteer uit de ene bibliotheek en dat importeer in de tweede hij niet de originele datum van de foto herkent. En laat dat nou net mijn organisatiestructuur zijn. Alles op datum oplopend. Raar dat Apple dit samenvoegen niet eenvoudig maakt… groet Nico
  • Is dat inderdaad de enige manier om twee fotobibliotheken samen te voegen zonder dat datum van foto wordt gewijzigd? Wanneer je het namelijk via exporteren doet dan kent Apple de datum van exporteren toe aan de foto en niet de datum dat de foto gemaakt is. Ik zoek dus een methode om die gegevens te behouden en toch 1 totaa bibliotheek te hebben die correct op datum is geordend.
  • Als je gewoon exporteert maak je een minder of meer gecomprimeerd JPEG bestand. Een nieuw bestand dus, dat de timestamp van moment van aanmaak zal krijgen.
    Volgens mij moet het lukken als je als volgt exporteert: (in het Engels)
    File - Export - Export Unmodified Original For xx Photos....
  • Dag Pramon, ga ik proberen! Dank voor je reactie.
Log In of Registreer om te reageren.