Terminal commands voor het aanzetten van AAC of aptX veilig te gebruiken?

Ik kom er net achter dat AAC en aptX ook aangezet kunnen worden via de volgende terminal commands:

NB: dit zijn niet de commands om waarden aan te passen waarmee ik eerder in de problemen ben gekomen, Big Sur heb ik inmiddels geherinstalleerd.

for aptx:
sudo defaults write bluetoothaudiod "Enable AptX codec" -bool true

for AAC:
sudo defaults write bluetoothaudiod "Enable AAC codec" -bool true

for verification:
sudo defaults read bluetoothaudiod

Mocht dit weer meer problemen opleveren dan oplossen dan hoop ik dat hier iemand weet hoe een dergelijk command weer terug is te draaien.

Wat betreft mijn motivatie dit een kans te willen geven; dit is wat er op idownloadblog.com staat te lezen:

“Bluetooth audio on Mac has always been finicky, as macOS always uses a standard audio codec for all kinds of headphones. This can make the audio sound bad on Bluetooth headphones. Most headphones come with support for advanced audio codecs such as AAC and aptX. However, they will end up using the SBC codec when connected to a Mac.

We’re not sure why this happens, but some headphones do switch to AAC codec with modern Macs.”

Opvallend feit is dat de audio problemen bij harde lage tonen zich alleen voordoen bij mijn MIIEGO BOOM. Bij een Sennheiser momentum 3 wireless (niet de true wireless) die ik een tijdje in huis heb gehad deden deze problemen zich niet voor en was het geluid van uitstekende kwaliteit. De Sennheiser zal “some headphone” zijn geweest, de Miiego Boom is dat duidelijk niet.

De Miiego klinkt prima als ik de PC gebruik dus ik ga ervan uit dat als ik een goede geluidskwaliteit wil van mijn Mac en zolang ik nog de Miiego gebruik ik handmatig zal moeten zorgen dat mijn Mac AAC gebruikt bij het afspelen van videofiles.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Die twee defaults write commando's zijn boolean logic parameters. Aanzetten met true, uitzetten met false. Logisch toch?
  • Nu je het zegt.... Voor mij zijn alle commands abracadabra dus ik zal jouw logica nog wel vaker nodig hebben. Ook deze keer weer bedankt, ik ga er gelijk mee aan de slag.
  • Allebei de commands werken. Ook aptX dat als ik het goed heb begrepen officieel niet in MacOS zit.

    Het is me een raadsel waar alle omslachtige en in mijn geval niet werkende oplossingen voor een bekend Mac probleem vandaan komen als het zo eenvoudig is op te lossen.
  • Ik moet mijn enthousiasme een beetje bijstellen. Het geluid is een stuk beter en ik ben een hoop vervorming van het geluid kwijt maat het is nog niet helemaal weg.

    Bij een film zoals Scott Pilgim vs the world met veel harde geluidseffecten zij harde lage tonen nog steeds rafelig in vergelijking met een bedrade verbinding.
  • Ik ga de commands om de waarden te verhogen nog een keer proberen met AAC ingeschakeld tenzij dat een hele harde nee is.
  • Ik neem alles terug. De verbeterde geluidskwaliteit heeft kennelijk alleen met een herinstallatie van Big Sur te maken.

    Volgens Buetooth Explorer is het gebruikte profiel structureel A2DP en de actieve codec SBC, zelfs wanneer de terminal aangeeft dat AAC of aptX zijn ingeschakeld (sudo defaults read bluetoothaudiod). Ook met “forse use of aptX” in BE aangevinkt is dit het geval. Het maakt ook geen enkel verschil wat de geluidsbron is en of de microfoon van de headset of de ingebouwde microfoon van de Mac wordt gebruikt.

    De boodschap is duidelijk; dit is exit Mac hallo Windows...
  • timoshatimosha    Moderator
    OK. De boodschap is duidelijk. Dan kan er een slotje op neem ik aan?
  • Als je een manier weet om AAC of aptX aan te krijgen op een Mac hou ik me aanbevolen maar kennelijk heb jij ook geen antwoord op dit probleem.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.