Erg slecht geluid van videofiles via Bluetooth en de niet werkende oplossingen die ik heb geprobeerd

De audio van videobestanden over Bluetooth van mijn Mac was bijzonder slecht (rafelig) bij harde lage tonen (op de geluidsdrager, ik heb het niet over het volume waarop ik vide bestanden afspeel). Ik zet geluidsinvoer na iedere (her)start op interne (in de Mac ingebouwde) microfoon, dat kan het probleem niet zijn zoals ik vaak heb gelezen op forums. Muziekvideo’s op YouTube klinken uitstekend.

De oplossing die ik heb gevonden op Reddit was de volgende commando’s in te voeren in de terminal:

defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Max (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Min (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool Min (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Max"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Min"80

(Daaronder stond: Then reset your Mac. Boom, Bluetooth audio settings that prioritize quality.
De enige reset die ik ken is een reset terug naar de fabriekswaarden dus ik ben er vanuit gegaan dat de schrijver reboot bedoelde.)

Dat maakte het probleem alleen maar erger. Het is geluid is nu extreem slecht en klinkt op alle frequenties vergruist.
In dezelfde Reddit post stond dat deze commando’s terug gedraaid konden worden met de volgende commando’s:

defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Max (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Min (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool Min (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Max"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Min"

Dat maakte geen enkel verschil, het geluid bleef bagger. Het volgende was na deze commando’s leesbaar in de terminal:

Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.
2021-10-03 19:23:00.505 defaults[700:9730]
Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.
2021-10-03 19:23:00.546 defaults[701:9733]
Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.
2021-10-03 19:23:00.589 defaults[702:9736]
Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.
2021-10-03 19:23:00.632 defaults[703:9740]
Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.
2021-10-03 19:23:00.674 defaults[704:9743]
Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.
2021-10-03 19:23:00.717 defaults[705:9746]
Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.

/Library/Preferences/com.apple.Bluetooth.plist verwijderen zou een andere optie zijn geweest maar deze stond niet in de lijst, niet voor en niet na de “delete” commando’s. Ik heb bij eerdere pogingen wel onder preferences een file gevonden dat als ik mij niet vergis com.apple.BluetoothAudioAgent.plist heette. Die heb ik verwijderd, misschien had ik dat beter niet kunnen doen.

Vervolgens de Bluetooth Explorer 4.3.0 van de Dropbox van ghostbit.com gedownload, "Force use of aptX" aangevinkt maar weer geen verschil. Ook "reset audio default" van deze app gebruikt maar dat maakte ook geen verschil.

Bluetooth icoon+alt bied mij niet de optie “Active Codec”, volgens Bluetooth status van de Bluetooth Explorer heb ik één ACL Connection de rest (4-Slot HID Connections, 2-Slot HID Connections, SCO Connections, Audio ALC Connections) staat op nul. Er is geen Active Audio Codec aanwezig, daar staat een streepje achter. Achter SCO Streaming? en A2DP streaming? Staat No.

Mijn OS is Big Sur Versie 11.6, de Bluetooth Explorer Event log maakt daar 10.16 van (?)

Opvallend feit is dat de audio problemen bij harde lage tonen zich alleen voordeden bij mijn MIIEGO BOOM. Bij een Sennheiser momentum 3 wireless (niet de true wireless) die ik een tijdje in huis heb gehad deden deze problemen zich niet voor en was het geluid van uitstekende kwaliteit…

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Je hebt serieus geknoeid in het systeem. Dat kan men zo maar niet even oplossen.

    Start de Mac op met ⌘ + R ingedrukt en installeer macOS opnieuw. Bij de herinstallatie gaan geen persoonlijke gegevens verloren.
  • Daar was ik al bang voor...
  • Inmiddels clean install gedaan. Het euvel zit hem nog steeds in de gebruikte codecs. Wat ik aan oplossing heb gevonden ga ik voorleggen in een nieuwe post.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan kan er hier een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.