Windows laptop toegang geven tot Mac Mini Server.

April 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik wil graag met mijn Windows laptop (Windows 8.1) de bestanden kunnen lezen en bewerken op de Mac Mini Server. Hoe regel ik dat?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    April 2014 aangepast
    Dat kan met een Remote Desktop programma of direct vanaf de Windows laptop met het SMB2 protocol. Je moet de directories op de Mac Mini Server die je wil benaderen wel delen.
  • Wil je het SMB2 protocol toelichten? Bestandsdeling is op Mac mini ingeschakeld, de directoire wordt als gedeeld genoemd. Moet ik iets aan de windows kant doen?
  • timoshatimosha    Moderator
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block

    Je moet vanaf de Windows computer een verbinding maken met de OS X server:
    smb://ServerName/ShareName
    ServerName kan ook het IP-adres van de OS X server zijn. Als SMB2 bestandsdeling goed is ingesteld op de OS X server zou deze (via NetBIOS) ook moeten verschijnen op de Windows PC als server.

    http://support.apple.com/kb/HT5884
  • Helaas, waarschijnlijk staat er toch 'iets' niet goed ingesteld. Het lukt mij namelijk niet, hartelijk dank tot zover.
  • timoshatimosha    Moderator
    Je moet op de OS X server en de Windows PC dezelfde werkgroep instellen. Als dat het geval is moet de Windows PC de gedeelde directories van de OS X server vinden.

  • Aanvullend op Timosha.
    Om toegang te krijgen tot de data op een gedeelde schijf moet je doorgaans ook inloggen met een op de betreffende computer (Mac mini) bekende gebruiker/password.

    Kun je wel de andere kant op? (Dwz kun je vanaf de Mac mini bij de bestanden van een op je Windows computer gedeelde schijf?)
  • @Timosha: plaatje beetje onduidelijk. Ga eens zoeken.
    @Pieter: wachtwoorden opgeven is duidelijk. Vanuit Mac mini ook geen windows te zien. Wel alle MacBooks, werkt voortreffelijk. Windows laptop is de boosdoener (;
  • April 2014 aangepast
    Is die Windows laptop wel op hetzelfde subnet ingelogd? Hij zou toch minimaal te zien moeten zijn als 'Device' in de linkerkolom in de Finder.

    Anders gevraagd: heb jij meerdere routers in huis?
  • @Pieterr: in onze situatie is één modem/router (Ziggo), het Wifi stuk is uitgeschakeld. Vanuit het modem is er een Airport Extreme voor de privé situatie en een Airport Extreme voor de kantoor situatie. Beide bekabeld. De Mac mini is met de MacBooks in beide werkomgevingen perfect te benaderen. De printer ook. Ik heb telkens getracht de Windows laptop uit de privé situatie met de Mac mini te verbinden.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Alfons

    Macs en de meeste printers gebruiken Bonjour (aka mDNS aka Multicast DNS) op het domein .local om te verbinden. Een Windows PC kan dat niet. Een Windows PC moet de NetBIOS (over TCP) broadcasts zien van de server.

    Probeer toch maar eens om de Windows PC manueel te verbinden met de Mac Mini Server:

    smb://IP-adres-van-de-server/naam-van-de-gedeeld-map
Log In of Registreer om te reageren.