niet kunnen partitioneren van SSD

Ik wil op mij MacBook Pro Retina early 2013 een dual boot Linux installeren op ca 70 Gb. Tot mijn verbazing blijkt dit nu ineens niet te kunnen. De hele cirkel is blauw gearceerd, + en - teken blijven grijs. Een paar weken gelden kon het wel toen ik mij oriënteerde.

Schermafbeelding 2021-05-12 om 19.51.56.png

Hoe kan ik dit toch voor elkaar krijgen?







Reacties

  • May 2021 aangepast
    Doordat MacOS oude Time Machine snapshots op de schijf laat staan en de oude snapshots pas verwijdert als de ruimte nodig is zal de schijf altijd 'vol' zijn voor Disk Utility.

    Boot Camp-assistent zal deze in de eerste stap, voordat er werkelijk wat gebeurt, verwijderen, maar ik dacht dat 2013 MacBook nog geen intel processor had en dus geen Boot Camp kan draaien.

    Je zou de snapshots ook via een terminal commando kunnen verwijderen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
    Het commando is:
    for snapshot in $(tmutil listlocalsnapshotdates | grep -v :); do sudo tmutil deletelocalsnapshots $snapshot; done

    Bron: https://medium.com/macoclock/delete-time-machine-local-backups-6a052e16e753

    Hierna kun je de huidige partitie verkleinen en een tweede maken.


    Mijn beschreven situatie heeft wat meer impact als ik dacht, ga even verder op onderzoek.

  • timoshatimosha    Moderator
    May 2021 aangepast
    @jemmie

    De MacBook Pro Retina early 2013 heeft wel degelijk een Intel processor. Trouwens alle MacBook Pro sinds de MacBook Pro January 2006 met de Intel Core Duo.
  • Dan had ik een verkeerde bron

  • May 2021 aangepast
    Doordat MacOS oude Time Machine snapshots op de schijf laat staan en de oude snapshots pas verwijdert als de ruimte nodig is zal de schijf altijd 'vol' zijn voor Disk Utility.

    Boot Camp-assistent zal deze in de eerste stap, voordat er werkelijk wat gebeurt, verwijderen.

    Je zou de snapshots ook via een terminal commando kunnen verwijderen.
    Het commando is:
    for snapshot in $(tmutil listlocalsnapshotdates | grep -v : ); do sudo tmutil deletelocalsnapshots $snapshot; done

    Ik heb deze methode net zelf getest.
    Bron: https://medium.com/macoclock/delete-time-machine-local-backups-6a052e16e753

    Hierna kun je de huidige partitie verkleinen en een tweede maken.

Log In of Registreer om te reageren.