Heb ik onbedoeld iets binnengehaald?

Pasgeleden heb ik op een downloadsite uit verveling een spelletje geactiveerd om te spelen. Toen ik wou beginnen, werd een deel van het scherm ineens zwart. Vervolgens lokte elke muisbeweging dezelfde reactie uit, totdat op een gegeven moment een groot deel zwarte blokken had en ik ook niets meer kon afsluiten. De computer zat dus vast en ik moest hem 'hard' uitzetten, dus a.h.w. de stekker eruit in plaats van sluimerstand of zoiets. Maar sindsdien heeft hetzelfde fenomeen zich af en toe herhaald, en verschijnt de ingetypte zoektekst op een site als de IMDB sterk vertraagd. Iemand enig idee wat hier aan de hand is en, wat meer is, hoe ik dit probleem kan oplossen?

Reacties

  • Ga eens naar Malwarebytes en download de gratis versie van Malwarebytes for Mac. Hiermee kun je je Mac op adware en ongewenste programma’s scannen en eventuele besmettingen van je Mac verwijderen.


  • Dank voor je antwoord, maar voor Malwarebytes en soortgelijke programma's bedank ik eveneens. Ik kom veel te veel negatieve recensies tegen. Bovendien zou de iMac zelf, als ik het goed begrepen heb, voldoende veiligheid en tegenacties bieden tegen zaken die Windows computers wél kunnen schaden.
  • Update: de zwarte blokken e.d. zijn weg, maar nu doet zich sindsdien een ander merkwaardig verschijnsel voor. Met name op de website van de IMDb wanneer ik een film op wil zoeken. In het zoekveld typ ik dan de naam in van de rolprent, maar de ingetypte letters verschijnen dan slechts na een grote vertraging. Dat heb ik nooit eerder gehad, en ik vraag me serieus af of dit in verband kan staan met het eerder genoemde fenomeen.
  • Misschien toch het advies van Piscatorius opvolgen. Geen enkele bescherming, ook Apple niet, biedt 100% bescherming.
    De negatieve berichten die jij lees zijn wanneer je de real time scan aan zet, maar wanneer je deze niet aanzet, maar alleen laat scannen als jij er voor kies, is er geen nadelig effect
  • Ik heb Malwarebytes dan maar gedownload en een scan uit laten voeren. De gevonden bedreigingen heb ik verwijderd, maar het bovenbeschreven verschijnsel blijft zich niettemin voordoen. Ik kan Malwarebytes nog zeven dagen blijven gebruiken, daarna is er de koopversie. Ik weet niet of ik er goed aan doe dat programma echt aan te schaffen.
Log In of Registreer om te reageren.