Onvoldoende vrije ruimte in thuismap postbussen (mail)

Hallo,
Sinds enige tijd heeft mijn vrouw problemen met de mail applicatie op haar iMac.
(iMac 27 inch, late 2014, OS Catalina 10.15.7)
Zij krijgt voortdurend de mededeling dat mail geen informatie over de postbussen kan bewaren omdat er onvoldoende vrije ruimte in de thuismap zou zijn. (zie schermafdruk).
Ik heb de info van het iCloud account bekeken en zij heeft 5,37 GB beschikbaar waarvan 326,5 MB in gebruik is. (nog genoeg ruimte over lijkt me)
Na zoeken op internet las ik dat het verwijderen van het bestand: "Envelop.index" de oplossing zou zijn omdat dit bestand corrupt zou kunnen zijn.
Ik heb dit gedaan (oude bestand wel bewaard) en daarna Mail weer opgestart. Alle mail is vervolgens opnieuw gedownload vanaf het iCloud account maar het probleem blijft bestaan. De melding verschijnt telkens weer en dan kan er geen mail verzonden of ontvangen worden.

Heeft iemand een idee voor een oplossing??

Vast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Tom


Reacties

  • Hallo Tom, Ik werk ook met een mac met OS Catalina en kreeg eigenlijk uit het niets precies dezelfde melding.
    Ik heb op mijn Mac een Gmail account en een iCloud account. Voor de Gmail account had ik zowel Google mailboxen als Lokale Mac mailboxen.
    Eerst heb ik van alles en nog wat verwijderd aan „overbodige” bestanden hoewel ik schijnbaar nog heel veel ruimte over had op mijn Mac (ca. 110 GB). Dit verhielp het probleem dus ook niet...
    Via Systeemvoorkeuren>InternetAccounts heb ik beide accounts gestopt. Dat leek eerst goed te gaan maar ik kreeg na een minuut of 10 nadat ik Mail had opgestart toch weer dezelfde melding, waarna Mail gewoon stil staat met 94% CPU gebruik. Toen ben ik de mailboxen die ik ook nog lokaal op mijn Mac had staan gaan verwijderen, en daarna had ik geen probleem meer. Blijkbaar was een van die lokale mailboxen het probleem.
    Ik hoop dat het voor jou ook de oplossing zal zijn !

    Vriendelijke groet,
    Nanne
  • Hoi Nanne,

    Dank je wel voor je reactie. Ik ga dat uitproberen.

    Met vriendelijke groet,

    Tom
Log In of Registreer om te reageren.