Container Disk1 verwijderen geslaagd maar is niet weg

hallo,

ik zou graag een container disk verwijderen om opslag ruimte terug te winnen, ik doe dat via Schijfhulpprogramma maar ook al is de bewerking geslaagd toch blijft de disk staan

ik gebruik Windows via bootcamp, kun je zien op de screenshot, ik heb daar 70GB voor vrijgemaakt en die mag blijven.

maar 'container disk1' met 'windows' eronder die 82gb in beslag neemt waarvan 803kb in gebruik zou ik graag wissen.
gezien er maar 803 kb gebruikt word staat daar dus niets op en mag die weg, waarschijnlijk was dat ooit eens een mislukte partitie aanmaak geweest.

op de screenshots zie je geslaagde bewerking bij het verwijderen van de disk maar deze blijft gewoon staan.

wat kan ik doen?

alvast bedankt
mvg








Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Windows Boot Camp partities verwijdert men met de Boot Camp Asistant en met niets anders. Met de Boot Camp assistant werd die partitie ook aangemaakt.
  • MacBook is nu helemaal naar de kloten, start niet meer op. Als ik opstart met option+command+R krijg ik beeld met de draaiende wereldbol en vraagt naar welke WiFi, ik kan een wachtwoord ingeven maar blijft daar hangen, al een half uur draaiend cirkeltje
  • timoshatimosha    Moderator
    met ⌥ + ⌘ + R opstarten is voor Internet Recovery. Waar heb je dat voor nodig? Toch niet om een Windows partitie te verwijderen?
  • Nee de MacBook start niet meer op, er komt een mapje met vraagteken op en kan niet verder.
    Als ik in gecoverd mode opstart krijg ik zelfs geen progressie balk te zien. Ik kan een WiFi netwerk kiezen en wachtwoord ingeven maar dat blijft als hangen. Zelfs na 8 uur wachten gebeurt er niets. Met bootcamp een container verwijderen is dus niet 100% waterdicht
  • Als macos niet meer opstart door dat mapje met vraagteken op, zou ik alsnog een backup kunnen maken op een externe hdd die ik zou kopen? Die hdd zou dan wel niet aangepast zijn aan Apple journaled waarschijnlijk?
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2021 aangepast
    Met de Boot Camp Assistant een Windows Boot Camp partitie (niet container) verwijderen is 200% 'waterdicht' en bovendien de enige juiste manier.

    Map met vraagteken: je hebt het besturingssysteem (macOS) verwijderd

    https://support.apple.com/nl-nl/HT204323

  • Ok
    Dus ik kan dit niet meer herstellen zonder alles te verliezen?
    Ik kan geen backup meer maken?
    De reciteert modus waar ik nu in zit blijft overigens als weer een uur hangen
    Het wachtwoord die gevraagd is van de Apple ID of de login van de laptop?

    Alvast bedankt en zeker op een zondag :-)
  • Reciteert = recovery
  • Toch vreemd dat er geen beveiliging staat dat voorkomt dat je een besturingssysteem kunt wissen terwijl die actief is...
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2021 aangepast
    Als men van de recovery partitie opstart kan men alles verwijderen behalve de recovery partitie zelf (want die is dan actief).

    Het wachtwoord dat gevraagd wordt is het admin wachtwoord van de Mac. En voor Wi-Fi uiteraard de specifieke sleutel van het gekozen toegangspunt.
  • Gelukt om systeemherstel te starten. Er zijn echter geen opstartschijven dus ik moet een clean install doen. Ik ben dus alle data kwijt

    Jammer 23.000 foto’s van mijn kinderen

    Toch bedankt voor de info Timosa
  • En nu kan ik geen install doen want er worden geen schijven getoond waar de install kan uitgevoerd worden...
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2021 aangepast
    Ik neem aan dat je een Time Machine backup hebt van die 23.000 foto's van jouw kinderen. Dat is toch heel belangrijke data. Die backup kan je na het herstel terugzetten.

    Welke schrijven worden er dan wel getoond? Ontkoppel alle externe schijven en USB-aparaten en kijk na welke schijven beschikbaar zijn.
  • @anthonyvdd : ik gebruik sinds ik mijn eerste (Windows)PC kocht al een externe disk voor mijn foto s , een voor mijn muziek , een voor film s enz ...Ik heb er nu 8 in gebruik , en ben nog nooit iets kwijtgeraakt.
  • Wel ik heb een externe schijf met data op maar het is al een tijd geleden dat ik de nieuwste foto’s heb over gezet. En de externe schijf is al 8 jaar oud maar eigenlijk zou die nog moeten werken

    Ik maak geen gebruik van time machine maar zal dat dus in de toekomst wel doen

    De disk utility toont geen enkele fout met first ais

    Maar bij reinstall macOS Sierra worden er geen schijven getoond
  • En nu plots wel een fout bij schijf ehbo
  • Os sierra is bezig met configureren nu
    Duurt eeuwen...
Log In of Registreer om te reageren.