Welke accessoires kopen bij aanschaf Macbook

December 2020 aangepast in Apple bytes
Hallo forumleden

Ik heb inmiddels wel een keus gemaakt, en als de winkels weer opengaan, kiezen voor Macbook Pro.

Omdat het mijn 1e Macbook wordt; kom ik volgende ' probleem' Wat moet ik nog verder aanschaffen?

Ik heb wel iets gelezen over Thunderbolt, en een displayport; maar er absoluut geen ervaring mee.
Van een PC weet ik voldoende, maar daar heb ik nu niets aan.

Ik begreep, dat de Macbook pro 13" maar 2 ingangen heeft; usb 4?
Ik heb wel eea gelezen bv op de site van 'Kabeldirect.nl' die vele accessoires heeft voor de Mac's tegen betaalbare
prijzen; want 't schijnt nogal prijzig te zijn.

Wat wil ik aansluiten?

een kaartlezer
een apple muis
een fietsnavigatie app.
en wat ik nog meer vergeet; en daar heb ik jullie advies voor nodig

Dus ik zal wel een soort hub ( dock???) nodig hebben om meer apparaten indien nodig, aan te kunnen sluiten.

De oplader natuurlijk, maar een printer voorlopig niet; omdat ik in mijn windows printer nog 4 volle cartridge zitten.
( deze is niet geschikt voor iOS)
Een nw printer koop ik pas als de pc de geest geeft en een Mac (mini ?) ga aanschaffen.

m.vr.groet
Ceth

Reacties

  • KorKor
    December 2020 aangepast
    Het hangt ervan af wat je wilt aansluiten en hoeveel je wilt besteden. De M1 MacBooks van nu hebben maar twee poorten, dan verval je al snel in een hub. Wil je voornamelijk thuis dingen aansluiten en ook snelle randapparatuur, dan kun je aan een Thunderbolt dock denken, maar die zijn prijzig. Wil je mobiel zijn en/of minder betalen, dan aan een USB-C hub. Hier is momenteel aardig wat aanbod beschikbaar en afhankelijk van wat je nodig hebt (bijv. een Ethernet aansluiting, SD-kaartlezer, HDMI etc) kun je een model kiezen. Ik heb een eenvoudige hub, met twee USB 3 poorten, een USB-C poort voor power pass-through, HDMI-poort, SD kaart lezer en een micro SD kaart lezer, koste me een tijd geleden 60 euro, inmiddels is er meer keuze voor een lagere prijs. Die hub gebruik ik ook met mijn iPad.

    Ik heb een paar adapters voor USB A naar C, waardoor ik mijn Garmin, USD-sticks en -disks kan aansluiten. Zoals. deze:
    https://www.allekabels.nl/usb-adapter/7214/1391245/usb-c-naar-usb-a-adapter-31.html

    Hiermee kun je ook een USB SD-kaartlezer of een GPS aansluiten. Een Apple muis werkt via Bluetooth.

    Een oplader zit in de doos en de meeste printers kun je ook gewoon gebruiken met een Mac, daar hoef je geen nieuwe voor te kopen.
  • Ik gebruik voor mijn MacBook Pro een CalDigit TS3 Plus-dockingstation , niet goedkoop maar met deze pluspunten :
    Laad je laptop op (tot 85 watt)

    Ondersteunt twee 4K 60 Hz-displays of één display van maximaal 5K 60 Hz

    Twee Thunderbolt 3-poorten (USB‑C)

    Doorlussen met Thunderbolt-devices mogelijk

    Vijf USB-A 3.0-poorten en twee USB-C-poorten (alleen gegevens, inclusief één USB 3.1 Gen.2- en één USB 3.1 Gen.1-poort)

    UHS-II SD-kaartlezer

    DisplayPort‑videopoort

    3,5 mm-aansluitingen voor microfoon in en audio uit

    Gigabit Ethernet-poort

    Plug-and-play-installatie voor macOS .

    Kost wel € 269,95 bij Apple.
  • Kijk heel goed uit waar je die kabels koopt. Kabelsdirect.nl zou ik niet doen. Ga naar de Amac of bestel het bij Apple zelf. Ik heb de video van Bright gezien en daar wordt je op het hart gedrukt om niet zomaar een kabel aan te schaffen.

    https://youtu.be/KKsGPeM5Z2A
  • December 2020 aangepast
    Goedemorgen allen

    Dank voor jullie reacties!

    Ik dacht dat 't simpel was ff een usb kabel kopen; dat er verschil was, wist ik wel; maar er is meer dan 1 usb kabel ed onder de zon...

    Deze ontwikkeling de laatste jaren niet gevolgd; bv een USB-C poort voor power pass-through, maar ook wat een keuze; vooral in kwaliteit;

    @Kor
    Dank voor de link; dus 'alle kabels' is oke; mits je op de gegevens let?
    Die adapter is een goed idee; en mbt de Apple muis; dat dit een BT device was wist ik (nog) niet...
    Ik heb een HP M477 (usb) printer; maar dat gaat het niet worden; op de site van HP wordt deze niet vermeld voor iOS; helaas. Het is ook geen wifi.

    @PatGel
    Prachtig apparaat; maar inderdaad erg prijzig; kan wel erg veel; ga er eens goed over nadenken;
    ik zag dat er nog een zg reis versie was van €139 maar kan een stuk minder

    @wallytax
    Dank voor de link, en ja dat is wel ff om van wakker te worden.

    Nu ga ik nog beter opletten

    Nog een vraag; ik zag bij sommige apparaten staan, dat deze een ethernet (Rj45?) aansluiting hadden...
    misschien een domme vraag, maar kan je hier echt mee een ethernet kabel op aansluiten om internet verbinding te kunnen opbouwen?

    m.vr.groet
    Ceth
  • Domme vragen bestaan niet Ceth maar kijk voor de aardig heid eens op YouTube onder docks of hubs voor MacBook M1
  • Apple muis is BT geen USB nodig
  • Dat is waar; BT.

    en ik ga zeker youtube raadplegen

    dank
    Ceth
Log In of Registreer om te reageren.