Kan je in Finder de Tags opnieuw indexeren ? macOS 11.2

February 2021 aangepast in macOS Big Sur
Finder Tags opnieuw indexeren ?

Als ik in Finder op de tag "rood" klik, krijg ik een lijst van bestanden met een rode tag, waarvan een aantal gewoon werken, maar een aantal niet werken: ik krijg namelijk een foutmelding "de alias kan niet worden geopend". De lijst die je dus ziet zijn dus blijkbaar "tag-aliassen" maar hebben linksonder geen pijltje.



De "goede tag-aliassen" bevinden zich allemaal op een HFS+ Lacie Thunderbolt externe harde schijf (zie screenshot: groene lijnen).
De "slechte tag-aliassen" bevinden zich allemaal op een andere HFS+ Seagate USB 3.0 harde schijf (zie screenshot: oranje lijnen).



Ik heb ook al geprobeerd bij de "slechte" de kleur-tag te verwijderen (bij het originele bestand) en dan opnieuw toe te voegen (aan het originele bestand). Het resultaat is dan dat ze dubbel!! verschijnen in Finder als ik op de rode tag klik: namelijk één goede tag-alias en één slechte tag-alias.

De "tag-alias" uit de rode-tag-lijst verwijderen gaat ook niet. Hij verdwijnt niet. Niet met CMD+backspace, niet door te klikken in het foutmeldvenster 'verwijder alias'. De enige optie in het foutmeldvenster 'herstel alias', lijkt in eerste instantie te werken maar loopt uit op een nieuwe foutmelding "onverwachte fout, foutcode -43" (zie screenshot).



Een schijfcontrole (op hoofd- en onderliggend niveau) van de Seagate-schijf heb ik ook geprobeerd.
Een heropstart met CMD+R en dan een schijfcontrole heb ik ook geprobeerd.

Ik veronderstel dat die "tags" ergens in een indexering zitten à la Spotlight. Kan ik die index opnieuw opbouwen met een terminal commando? Zitten die "tags" als verborgen bestanden, op je interne HD of op de externe HD ?

Ook al zou ik van alle "slechte" het originele bestand opnieuw taggen, wat een engelenwerk is, dan nog geeft dat geen oplossing omdat ze dan dubbel verschijnen.

Iemand een idee hoe dit op basic-level-niveau in elkaar steekt ?

Groeten,
Roní

iMac 27" late 2014 / Big Sur 11.2 / APFS Fusion Drive
Thunderbolt2 Lacie HFS+ / Seagate USB 3.0 HFS+



Reacties

Log In of Registreer om te reageren.