Is mac OS Mavericks vandaag nog werkbaar?

Een tijdje geleden ergens een MacbookPro 13" retina van begin 2014 gekocht. In eerste instantie om de interne werking van die dingen eens te leren (leuke aanvulling op mijn werk in de wit - en bruingoedsector).
Het apparaatje dan nog werkend gekregen, maar wegens geklooi van de vorige eigenaar de bootsector beschadigd en diende een recovery te doen.

Dat ding komt nu terug op origineel in os Mavericks. Prachtige 3D layout van alle knopjes, indicatoren en de dock. Op zo'n retinascherm ziet het er wel erg gelikt uit.
Enkel het toetsenbord heeft nu nog vochtschade; is besteld, ik ben wachtende.

Nu zou ik hem in de plek willen zetten van mijn 2015 Asus Windows 10 laptopje.
Wat ik daar nu mee doe:

Hobbymatig ben ik ook met elektronica bezig, dus in mijn werkplek sluit ik dat ding aan op een groot scherm, bekijk er PDF schema's op en het progje boardview.
Vervolgens bezit ik een Enigma 2 satelliet ontvanger en om die te "bewerken" was iDreamX een ideaal programma. Op de "nieuwe" iMac lukt dat niet meer omdat er geen 64bit versie van bestaat. Ik moet die ontvanger nu dus in een Windows-omgeving bewerken. Wellicht lukt dat nog op Mavericks.
Meestal doe ik mijn dagdagelijkse dingen op de iMac, maar in de zomer zet ik me in de tuin met het laptopje. Ik stel me dan de vraag of Mavericks nog toelaat om alle websites te bezoeken en of het nog verantwoord is naar beveiliging toe?

Kan iemand me daar raad en daad in geven?

tnx,
Gert

Reacties

  • April 2020 aangepast
    Wat is het model van de MacBook, ik ken namelijk geen MacBooks Pro die geleverd zijn met Maverick en niet te updaten zijn naar minstens el capitan
  • A1502.

    het is niet zozeer dat je hem niet kan updaten, hij stelt zelfs Catalina voor. Maar omdat het toch maar nu en dan zou gebruikt worden en ik die 3D layout van Maverick zo mooi vind, zo ik hem daar graag op houden.
    Het moet werkbaar zijn en "veilig" zijn natuurlijk :smile:
  • Maverick is al 4 jaar niet meer geüpdatet, dus veilig zou ik het niet willen noemen.
  • Gisteren middels extern toetsenbord (origineel nog niet in huis) wat op bezig geweest.
    Het OS is gewoon zelfs niet meer bruikbaar voor dagelijks computeren. Safari kan een pak websites niet meer bezoeken, mijn icloud koppelen lukt niet meer enz.

    Erg jammer, de icoontjes van dat oud OS waren erg leuk om mee te werken. Maar goed, het moet werkbaar zijn en blijven uiteraard.
  • Updaten naar Big Sur laatste OS X 32 bit was Lion maar ga eens aan de slag met bootcamp en zet er Windows bij op kan je op internet wel alles over vinden via YouTube dan is het wat duidelijker voor je hoe het moet
  • Hallo Reverke95 wat meschien een oplossing voor je is met bootcamp dat kan je vinden in hulpprogramma’s kan je er ook een 32 bit Windows 10 opzetten en dan voor je hobby de noodzakelijke programma’s draaien kan je alsnog van de zomer in de tuin ermee werken en wat ook nog in uw geval een oplossing zou kunnen zijn Windows onder parallels draaien.
Log In of Registreer om te reageren.